Jump to content

Størrelse på vinsj til båthenger

joelle

Recommended Posts

Kjøpte meg i forrige uka en Gaupen båthenger. denne har en maks vekt på 2000kg, og en nyttelast på 1500kg.

Lånte denne bort i går til en bekjent som skulle dra opp en 1500kg tung båt, å vinsjen gikk i oppløsning.

Ser at det er montert en biltema vinsj, som er merket 900kg.

Hva er normalt å ha av vinsj på denne type av henger? Tenker at vinsj bør matche nyttelast.

Jeg bruker den største vinsjen til Biltema, den med to utvekslinger. Har ikke fullt så tung båt som dere snakker om her, men tipper rundt 600 kg. Tror vinsj har trekk-kraft på 1200 kg.

Vekt (kg) på vinsj angir vel trekk-kraft, mens hengervekt angir "tyngde". Så de kan ikke direkte sammenliknes.

Man trenger større vinsj jo mindre man rygger henger ut i vannet og jo brattere rampen er.

Det å ha 12:1 utveksling på vinsjen (som jeg mener min har) var helt nødvendig for meg. Det er fremdeles tungt å vinsjen opp, men mye lettere enn før med en mindre utveksling.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

joelle skrev 49 minutter siden:

Kjøpte meg i forrige uka en Gaupen båthenger. denne har en maks vekt på 2000kg, og en nyttelast på 1500kg.

Lånte denne bort i går til en bekjent som skulle dra opp en 1500kg tung båt, å vinsjen gikk i oppløsning.

Ser at det er montert en biltema vinsj, som er merket 900kg.

Hva er normalt å ha av vinsj på denne type av henger? Tenker at vinsj bør matche nyttelast.

Hvis hengeren har et fornuftig rullesystem og rampen ikke er veldig bratt skal det holde lenge med en 900 kg vinsj. Nå kjenner jeg ikke til BT sine vinsjer men hører mange som har problemer med billige vinsjer generelt. Kjøp en 900 kg vinsj av god kvalitet, for eksempel AL-KO kober 901 som er den vinsj vi på Svela monterer standard på alle hengere opp til 3500 kg totalvekt. Her er for øvrig en fingervisning av løftekraft/i forhold til trekkraft:

"Maks. trekklast på nedre wirelag:
Ved loddrett løft av en last: 900 kg
Ved trekk av en ikke-rullende last: 1.500Kg
Ved trekk av en rullende last: 5.800Kg" 

Dette er info for vinsjen over, men varierer som sagt med friksjon og vinkel.

Jeg har hatt biltema sin vinsj til 1600kr i3 år trekker 1100 kg og båten veier rundt 1500kg. Jeg har I tillegg laget til blokk på vaier for å gjøre jobben litt enklere for vinsjen. Du hører vinsjen må jobbe men den drar båten fint opp selv i god helling. Minus med den er at vaier ruster når dette står ute så jeg demonterer vinsjen å har den i garasjen når den ikke skal brukes 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...