Jump to content

Edit History

jcberg

jcberg


skriveleif

Det vil nok gjøre litt forskjell selv om 4-takteren veier 12kg mer.

 

Når du ploger vann og sliter med å komme opp i plan så går ikke motoren på fullt turtall. Fullt turtall kommer jo først når du faktisk er i plan. En to-takter har forholdsvis dårlig power på middels turtall, først når du kommer over planingsterskelen at det deilige totaktsdraget slår inn og du får en voldsom akselerasjon sammenliknet med 4t.

 

Så selv om det bare skiller 2hk (+25%) kan det godt være dobbelt så mange HK på det turtallet du sliter i dag.

 

Hvis du ikke absolutt må ha 4-takter får du jo Yamaha 9.9/15 på 36kg. 

jcberg

jcberg

Det vil nok gjøre litt forskjell selv om 4-takteren veier 40kg mer.

 

Når du ploger vann og sliter med å komme opp i plan så går ikke motoren på fullt turtall. Fullt turtall kommer jo først når du faktisk er i plan. En to-takter har forholdsvis dårlig power på middels turtall, først når du kommer over planingsterskelen at det deilige totaktsdraget slår inn og du får en voldsom akselerasjon sammenliknet med 4t.

 

Så selv om det bare skiller 2hk (+25%) kan det godt være dobbelt så mange HK på det turtallet du sliter i dag.

 

Hvis du ikke absolutt må ha 4-takter får du jo Yamaha 9.9/15 på 36kg. 



×
×
  • Create New...