Popeye70 Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 (redigert) Det er en passasjerferge, @bliss X, men det var bare to mannskap ombord da den gikk på grunn. Den er ikke løs ennå, eller dvs den var ikke løs for 1 time siden (kl 0942). Sett fra Tårnbrygga: Redigert 9.Juli.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Worry II Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 https://www.fjordbat.no/rutetider/ Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 På folkemunne kallt «Bølgen», veldig upopulær hos en del av lokalbefolkning også, pga hensynsløs fremferd. Det er kanskje ikke lov å håpe at denne kondemneres nå? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 De skal vist prøve og få den av idag etter det jeg hører. Hvis jeg er her da, så skal jeg få tatt noen bilder Håper driten går ned sånn at all elektronikk blir drukna sånn at man er sikkra kondemnering. Men med det lille jeg kan om glassfiber så føler jeg meg rimelig sikker på at den ferja kondemneres, sikkert skader for en million Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Skal jo noe til å drukne elektronikken når den ligger lagt oppe på land. Om det er riktig at den er glassfiber, tror jeg den er mulig å reparere. Ser det strengt tatt ut som den har skader i baug og sannsynligvis fått tulipan-propeller. Skadene i baugen er relativt enkle å reparere, usikkerheten ligger i hvor store skader den har i propell og ror-området. Det kan fort dra på seg vesentlig mer, også fordi utstyr innenfor kommer i sjøvann. De som berger / rydder og forsikringsselskapet har sikkert en plan. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 (redigert) Båttypen ser ut som en Scirocco 50? Går mange av de her nordpå som skyssbåter uten særlige ramaskrik, men her er det jo endel bedre plass enn i den tett trafikkerte Kragerøskjærgården. Har jo fått forståelsen av at taxibåtene i området der nede alltid har kjørt etter sine egne sjøveisregler, så tenker det skal noe til for å gjøre seg så forhatt etter så kort tid som denne har gjort... Om den er bygd hos GS marine så ser jeg på hjemmesidene deres at skrog hovedsaklig lager i glassfiber , men at de også har begynt med sandwich .. det siste der må vel være noe dritt å reparere skrogskader på? Redigert 9.Juli.2021 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Det var godt den traff land og ikke en båt full av folk... @Eika, jeg går ut fra at du har gått ut for å se på den. Jeg regner med at det er større skader enn det jeg klarer å se på bildene? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Gå iland er da uloveligt, så det kan man ikke gjøre :P men skadene er værre enn det som kommer frem på bildene Men det er noe på gang nå Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Eika skrev 2 minutter siden: Men det er noe på gang nå Ser det ikke litt optimistiskt ut, det der ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 kanskje forberedelser, som feks å tømme bunkerstanker for å minke risikoen for utslipp? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Worry II Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Ja, for det må nok vesentlig større redskap til her, vil jeg tro. Er nok en god del tyngre enn en Scirocco 50, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Popeye70 skrev for 16 timer siden: Ligger på Tårnbrygga på Jomfruland nå. Det er én ferge som lager helt hårreisende bølger, selv for oss på brygga lengst bort fra fergeleiet. Aner ikke hva den heter, men det husker kraftig hver gang den fergen er innom. litt OT, men er det noen ledig plasser på Tårnbrygga…? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 ivar skrev for 2 timer siden: Båttypen ser ut som en Scirocco 50? Går mange av de her nordpå som skyssbåter uten særlige ramaskrik, men her er det jo endel bedre plass enn i den tett trafikkerte Kragerøskjærgården. Har jo fått forståelsen av at taxibåtene i området der nede alltid har kjørt etter sine egne sjøveisregler, så tenker det skal noe til for å gjøre seg så forhatt etter så kort tid som denne har gjort... Om den er bygd hos GS marine så ser jeg på hjemmesidene deres at skrog hovedsaklig lager i glassfiber , men at de også har begynt med sandwich .. det siste der må vel være noe dritt å reparere skrogskader på? Taxibåtene følger ikke sine egne sjøveisregler, men det er turistene som ofte ikke kan en eneste sjøveisregler og trur det er fritt frem. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 R.O skrev 2 minutter siden: litt OT, men er det noen ledig plasser på Tårnbrygga…? Det kommer og går båter hele dagen, men det er lettere å få plass til en båt som er under 3.5 meter bred pga hvordan båsene er lagt opp. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
R.O Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Takk, 3,0m her…? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 R.O skrev Just now: Takk, 3,0m her…? Da tipper jeg du finner en plass. Båsene fylles med én stor båt, og så sklir det en båt av din størrelse inn ved siden av den store. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 (redigert) Det blir spennede å se hva konklusjonen blir her. Det å skylde på AP holder nok ikke som konklusjon. Redigert 9.Juli.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Hadde jo grei fart og rett kurs mor skjæret, så noe har gått galt, ja. På de to foregående turene (slettet fra min utgave av Marinetraffic nå) dreide den av midt mellom de to siste punktene. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Vet ikke hvordan det er på slike type båter mht autopilot, men på vanlige småbåter kan man velge mellom å følge et spor som man har laget i forkant eller å følge en rett linje og så manøvrer manuelt for å endre vinkel etter behov. Kan AP være slått på feil funksjonstype her? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Bilde tatt for 30sec siden fra terrassen til en kamerat Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Gabi skrev for 2 timer siden: Vet ikke hvordan det er på slike type båter mht autopilot, men på vanlige småbåter kan man velge mellom å følge et spor som man har laget i forkant eller å følge en rett linje og så manøvrer manuelt for å endre vinkel etter behov. Kan AP være slått på feil funksjonstype her? Man må uansett bekrefte kursendring ved hvert waypoint.(I hvertfall Raymarine) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Nå skjer det saker her ute Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Luft under kjølen nå Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Og nå står den på lekteren Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.