Jump to content

På skjær ved Jomfruland, håper det var Perlen !

Worry II

Recommended Posts

De skal vist prøve og få den av idag etter det jeg hører. Hvis jeg er her da, så skal jeg få tatt noen bilder 

Håper driten går ned sånn at all elektronikk blir drukna sånn at man er sikkra kondemnering. Men med det lille jeg kan om glassfiber så føler jeg meg rimelig sikker på at den ferja kondemneres, sikkert skader for en million 

Skal jo noe til å drukne elektronikken når den ligger lagt oppe på land. :giggle:

Om det er riktig at den er glassfiber, tror jeg den er mulig å reparere.

Ser det strengt tatt ut som den har skader i baug og sannsynligvis fått tulipan-propeller.

Skadene i baugen er relativt enkle å reparere, usikkerheten ligger i hvor store skader den har i propell og ror-området. Det kan fort dra på seg vesentlig mer, også fordi utstyr innenfor kommer i sjøvann.

De som berger / rydder og forsikringsselskapet har sikkert en plan. :wink:

Båttypen ser ut som en Scirocco 50?   

Går mange av de her nordpå som skyssbåter uten særlige ramaskrik, men her er det jo endel bedre plass enn i den tett trafikkerte Kragerøskjærgården.

Har jo fått forståelsen av at taxibåtene i området der nede alltid har kjørt etter sine egne sjøveisregler, så tenker det skal noe til for å gjøre seg så forhatt etter så kort tid som denne har gjort... :confused:

Om den er bygd hos GS marine så ser jeg på hjemmesidene deres at skrog hovedsaklig lager i glassfiber , men at de også har begynt med sandwich ..  det siste der må vel være noe dritt å reparere skrogskader på? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det var godt den traff land og ikke en båt full av folk...

@Eika, jeg går ut fra at du har gått ut for å se på den. Jeg regner med at det er større skader enn det jeg klarer å se på bildene? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

kanskje forberedelser, som feks å tømme bunkerstanker for å minke risikoen for utslipp?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Popeye70 skrev for 16 timer siden:

Ligger på Tårnbrygga på Jomfruland nå. Det er én ferge som lager helt hårreisende bølger, selv for oss på brygga lengst bort fra fergeleiet. Aner ikke hva den heter, men det husker kraftig hver gang den fergen er innom.

litt OT, men er det noen ledig plasser på Tårnbrygga…?

ivar skrev for 2 timer siden:

Båttypen ser ut som en Scirocco 50?   

Går mange av de her nordpå som skyssbåter uten særlige ramaskrik, men her er det jo endel bedre plass enn i den tett trafikkerte Kragerøskjærgården.

Har jo fått forståelsen av at taxibåtene i området der nede alltid har kjørt etter sine egne sjøveisregler, så tenker det skal noe til for å gjøre seg så forhatt etter så kort tid som denne har gjort... :confused:

Om den er bygd hos GS marine så ser jeg på hjemmesidene deres at skrog hovedsaklig lager i glassfiber , men at de også har begynt med sandwich ..  det siste der må vel være noe dritt å reparere skrogskader på? 

Taxibåtene følger ikke sine egne sjøveisregler, men det er turistene som ofte ikke kan en eneste sjøveisregler og trur det er fritt frem. 

R.O skrev 2 minutter siden:

litt OT, men er det noen ledig plasser på Tårnbrygga…?

Det kommer og går båter hele dagen, men det er lettere å få plass til en båt som er under 3.5 meter bred pga hvordan båsene er lagt opp.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vet ikke hvordan det er på slike type båter mht autopilot, men på vanlige småbåter kan man velge mellom å følge et spor som man har laget i forkant eller å følge en rett linje og så manøvrer manuelt for å endre vinkel etter behov. Kan AP være slått på feil funksjonstype her? 

Gabi skrev for 2 timer siden:

Vet ikke hvordan det er på slike type båter mht autopilot, men på vanlige småbåter kan man velge mellom å følge et spor som man har laget i forkant eller å følge en rett linje og så manøvrer manuelt for å endre vinkel etter behov. Kan AP være slått på feil funksjonstype her? 

Man må uansett bekrefte kursendring ved hvert waypoint.(I hvertfall Raymarine)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...