Rs2-GTi Startet 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2021 På småbruket vi bruker som hytte har vi båt med flytebrygge som ligger i en vik, hvor det kan være noe værhardt med riktig vindretning. (Nord-Norge) Vi er ca 10 stykker som har båt liggende ute her, noen med flytebrygge, andre på drafortøyning. Har alltid tenkt, sikkert helt riktig, at det å bygge en liten molo på 30-40 meter er så hinsides dyrt, at det ikke er verdt å sjekke pris på en gang. Dybden på fjære er nok under 2 meter, og det er 3 meter forskjell på tidevannet. Legg til et par-tre meter bølger, så har vi en molo på 40 meter x kanskje 4 meter bred og 8 meter dyp. Det er ca 1280 kubikk grovt regnet - eller 128 lastebillass med fireakslet bil. Jeg har kjørt en del lastebil på anlegg, og hadde dette vært pukk vi skulle ha kjørt inn, så hadde kostnaden blitt 384.000 kr. Så kommer gravemaskin, eventuelt gårdsgraver, søknad etc. Så jeg ser jo for meg at med maks egeninnsats og litt flaks på kjøp av sprengstein, så kunne man kanskje klart å havne på 500.000 for en molo. Men mest trolig tenker jeg at for folk flest, ville dette blitt 1-1,5 millioner? Så da lurer jeg på - etter å ha kjørt en del rundt i det siste, og mye på småplasser - hvordan er økonomien i enkelte småbåthavner, hvor det kanskje ligger 5-10-20 båter bak moloer på 100-200 meter? En del er jo kommunale vil jeg anta, men noen er jo også tydelige små båtforeninger. Er det noen lure løsninger som de bruker, f.eks deponering av strengstein, som gjør at det blir økonomisk mulig? Eller betaler folk 100-200.000 kr for en molo pr husstand? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Hørt at tunnelbygging er bra for lokale moloer. Mener min lokale havn fikk stein tilkjørt gratis. Men det er mange år siden, så bare en teori. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Min base i livet er i nærleiken av ein undersjøisk tunnele, Bømlafjordtunnelen. Då tunnelen blei bygd for litt over 20 år sidan fekk alle som ville gratis stein. Gratis tilkjørt ein viss avstand frå munningen. Sjølv så fekk me stein til ein traktorveg. Det er jo ikkje sikkert at slik stein har ein dimensjon som passar til molobygging? Det rimelegaste er kanskje å sprenga ut stein på staden. Sjølv synest eg at 100 til 200 000 for ein god evigvarande båtplass er så ille. I større byar betalar folk meir for båtplassar i flytebryggeanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 I Bergen vil det være mye gratis stein de nærmeste årene: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/PR6vJ7/vil-frakte-et-berg-av-tunnelstein-med-baat Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.