Skyhawkx Startet 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2021 Har en Flipper 515 HT med en Yamaha F50 aet. Båt og motor er 2003-mod. med 480 timer på motor. Motor har fungert fint og blitt mye brukt i ferien. Da jeg slakket ned fra 5000 rpm til 1800 rpm ved ankomst båthavn ristet/rykket det veldig i båten. Slik har den aldri oppført seg før. Den har kun gått ca.25 timer etter nye plugger, olje, sink osv. Har nå testkjørt og fant følgende: Ved motor i gir forover og turtall under 3100 rpm rister/rykker det i hele båten. Høres ut som motoren ikke tenner skikkelig. Over 3100 rpm får jeg fart og turtall som normalt. Drivstoffilter er nylig sjekket/rengjort, pilotstråle er ok. Ny propell som fungerer godt så den skal ikke være problemet. Når motor står i nøytral ligger turtall på ca.8-900 rpm som normalt, men syns ikke den låter like fint som tidligere. I nøytral rister ikke båten. Jeg kan ikke så mye om disse motorene, men kan det være så enkelt som en dårlig tennplugg? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Forgassermotor? Rundt 3000 rpm skifter den fra tomgangsdyse til full-flow dyse. Trolig har du sjit i tomgangsdyser. Demontere forgassere og stikke opp kanaler med gøtt er løsningen. Endel jobb da det jo er 4 gassere og de er små.... men trolig er det nederste forgasser som tuller. På min forrige F50 var nederste full av møkk mens de 3 andre var helt ok. Hadde også et problem med eir i en skjøteplugg på strømledning til en coil. Løsningen var å pusse og rense kontakt med elektronikkrens. Tennplugger er ikke normal forbruksvare på 4-taktere. Men du kan jo inspisere de for rust/korrosjon om de er gamle. Anbefaler deg å kjøpe et stort bensifilter med vannutskiller som du monterer i båten og kobler inn mellom tank og motor før blærepumpa. Da får du aldri mer sjit og vann inn i motor. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Du kan jo også bare drenere forgasser. Er en bunnskrue du kan skru ut. Er du heldig er det bare vann i flottørhuset.... men det er litt kronglete og trangt på nederste gasseren. Men det går. Ha gjerne med en stavmagnet om du mister skruen ned i motor. (Snakker av erfaring) Sitér dette innlegget Link to post
Skyhawkx Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Er forgassermotor ja. Takk for tips, skal få sjekket dem ut når jeg får båten på vannet igjen over helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.