Jump to content

Bennet trimplan problem. Hvor starte feilsøkingen

Roger og Olina

Recommended Posts

Har en Bayliner 3888 som veier gode 10t.

Når jeg ligger stille, så kan jeg kjøre trimplanene opp og ned. Men i fart, så skjer det ikke en pøkk.

Det er olje på tanken så da må det vel være noe annet. Men jeg vet ikke helt hvor jeg bør starte å søke?

Legger ved ett bilde har fra når vi hadde båten på slipp i våres...

165804578_893007124604627_3820755003258375853_n.jpg.409c75a82eef781343f8e83c38a8925f.jpg

Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

Hvordan vet du at de ikke går ned under fart..?

Har forsøkt i forskjellige hastigheter. Både med å kun å justere på en side av gangen og forsøke å heve/senke baugen. Båten ligger litt mer på babord side nå etter at jeg har flere batterier bla. Så når jeg forsøker å trimme dette så skjer det ikke noe. Når jeg ligger i 2000-2500 o/min og prøver å senke baugen, så skjer det nada..  Så derfor antar jeg at de ikke fungerer :smiley:

Da har jeg testet i "hode og ræva" her. Den fungerer nå ned ser det ut til men ikke opp. Har også fått låne en annen pumpe for å teste og jeg har fulgt feil test fra Bennett. Men jeg begynner å misstanke at pumpa ikke skal gå når en skal løfte flapsene. Men at magnet ventilen åpner og slipper opp trykket slik at de presses opp når en kjører? Det er jo merkelig at på begge pumpene virker den nå ned og da går pumpa, men ikke opp? Har også byttet kontaktene for det var irr på disse... tips/erfaring mottas med takk ??

Pumpa skal alltid gå når du trykker på en knapp samme hvilken. Ja det er fjær i sylinderen for å trekke sammen sylinderen men går fortsatt gjennom pumpa for det skal være kontrollert. Høres ut som bryterpanelet ditt er i ulage. Er det original bryter eller er det andre knapper

Det er originale brytere og jeg fulgte anvisning med å krysse farger osv. For jeg tenkte jo at det kunne være bryterene. Bør kanskje kable opp på nytt slik jeg har måtte gjøre på mye annet her. 

Takker for tilbakemelding. Da vet jeg at motoren skal gå på vei opp også.

Da har jeg byttet kablingen og nå ser de ut til å virke opp og ned. Men syntes det er rart at denne lille pumpen er ment for å drive 6 flaps.  Har kjøpt en brukt pumpe og lurer på om det ikke kan være lurt å ha en pumpe til hver side, eller er det "smør på flesk"? 

Nå skal det sies at jeg har ikke forsøkt flapsene under fart ennå, men satser på en tur i morgen. Så får vi se.

Takker for alle gode tips :thumbsup:

Ja de er vanligvis bare en syllinder på hver side i et slikt sett og da funker det greit. På båten eg har så var det to syllindere på hver side på samme plan og da gikk det tregt altså, for tregt så tok bort eine. Så om du har 6 syllindere så blir det omtrent ubrukelig. Ser bare 4 på bildet ? Men ser ikkje heilt poenget med de som sitter midt under båten. De vil iallefall ha en heilt annen funksjon enn de på sidene. Kansje de under likegodt kunne vært fast

Cerberus skrev for 13 timer siden:

Ser bare 4 på bildet ?

Du har helt rett... Tror kanskje jeg fikk i meg noe hydraulikkolje :crazy: Nei vet ikke helt hvordan jeg kom frem til seks stk. Men det er jo 4 for pjokker..

Blir jo litt spennende i dag da og se om de virker. Pumpa sitter på styrbord side (trangt som pokker) og syntes de flapsene på babord går veldig sent ned. Så derfor jeg tenkte på å sette på den ekstra pumpa som jeg kjøpte @Ida Marie III båten veier tross alt gode 10t og graver seg fort ned bak ved litt pådrag. Så skal sikkert en del krefter til å presse disse flapsene ned. Jeg aner jo ikke om disse sylinderne er originale eller ikke på flapsene.

Noen som vet om det går ann å få kjøpt den plast ramme som er rundt bryterne forresten?  

Ja, de går senere ned en om det var bare 2 flapps...men fort nok til at det ikke er noe stort problem...?

Rammen rundt...den på bildet mener du..?

Bennet et vel det mest kurante innen flaps,  vil tro du får det meste til de...

20210725_115205.jpg

• 10 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...