Jump to content

For høyt turbotrykk KAD44

Robisen

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har en kad44 Edc som jeg får diagnosefeil 5.6 som er for høyt boost pressure. Denne feilen skjer hver gang. 

Er det noen som kan si hvilken mulige feil som kan forårsake denne alarmen? Har lest at dieselpumpen struper dieseltilførselen når alarmen oppstår. 

Turbo er nylig byttet. Kompressor slår inn og ut på rett turtall (1500 på - 2800 av) ingen alarm når jeg er i dette turtallsområdet. Alarmen kommer på fra der turbo skal overta. Fra ca 2900 rpm og oppover

Får maks 3300 rpm og så daler den mot 3100 etter alarmen oppstår. 

Veldig takknemlig for ideer jeg kan prøve. 

Fantino skrev 38 minutter siden:

Det er vel lett å tenke enten stuck wastegateventil/gåen aktuator, alternativt feil i trykksensor.

Står en del her: https://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Innlop_Eksos_og_kjolesystem.pdf

Takker for svar?

Det er ikke wastegate på denne typen kad44. Heller ikke actuator på denne. Har forstått at turboen tar imot det den får fra dieselpumpen som er elektronisk styrt. 

Feil i trykksensor er nok en mulighet, men prøvde med å ta av trykket på denne under gange, den gikk da i nødmodus og maks 1500 rpm som kanskje jeg tolker som om at den hvert fall ikke er død. 

Hei. 

Setter stor pris på at du tar deg tid å svare på dette. Skal studere tråden du henviser til. 

Har ikke fått målt turbotrykket, enig at det er en naturlig vei videre. 

Kompressoren slår seg av på riktig tidspunkt. Ca 2800 rpm. 

Det er ikke røyk fra motoren, hverken i motorrommet eller fra eksos og motoren virker sprek. Kanskje litt lite hyling fra turbo..

Turboen er nettopp byttet med en nyoverhalt. Hadde ikke alarm med den gamle turboen. Men problemer i overgang mellom kompressor og turbo. 

Har byttet luftfilter og dieselfilter, og prøvd å kjøre uten luftfilter uten noen forskjell. 

Også hatt alle rørene fra kompressor til turbo og luftfilter av. Alle o-ringer på plass, så tror ikke den suger falsk luft. Sjekket også at turboen spinner veldig lett fra innsugsiden.

Har skjønt at boostsensoren og innsugstemperatursensoren blant annet som  styrer dieselpumpen. Lurer på om det er noen måte å teste dette utenom volvo diagnose verktøy. Eller noen andre gode triks om mulige ting jeg kan sjekke. 

Har også kontaktet selskapet jeg byttet turboen med, som sa at dette ikke er vanlig problem for kad44. 

Har ikke mye mer konkret å komme med selv dessverre men jeg ville prøvd å få tak i servicemanualen kalt ‘Group 30 Electrical Systems’ for denne motoren. De pleier å inneholde ganske detaljerte feilsøkingaprosedyrer. Er på mobil så kan ikke sjekke zip filer men mulig den du trenger er første linken Ingar har lagt ut her i dokumentarkivet? Om ikke tipper jeg noen her inne har den på lur på en .pdf

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...