Sandebukta
olews skrev 36 minutter siden:Det er litt lite fokus på båtturer om vinteren, det er en helt egen magi på sjøen i Januar. Bare man kan få litt varme ombord så er det veldig fint på sjøen nå. Det er ikke mange man møter nå om vinteren. Både bøyer og havner er ledige.
Det er ikke så ofte kan kommer inn med Algol i havna på Mølen. Det er grunt og trangt, men fantastisk fint. Passa fint å avlegge øya et helgebesøk nå mens det er mulig å være alene, det var bare en annen båt når vi kom, men den dro hjem lørdag kveld. Da var vi alene.
Mølen er kjent for misteltein, etter kulingen tidligere i uka var det flere store kroner som hadde blåst ned. Misteltein er sjelden, men det betyr ikke at det er lite av den. På øya bugner det av den, i Horten snylter den på frukttrær. Jeg fant mange store nedblåste kvister og tretopper med misteltein, men denne var den største.
Havna er ikke så stor, men det plass til ganske mange her om sommeren. Det er en svært mye besøkt øy i Oslofjorden, der den ligger midt i leia.
Lørdag kveld var det kjempefint, men sent på hvelden kom tåkedotter og søndag formiddag var det ikke mulig å se mer en etar båtlengder. Det er bare 5 NM inn til Holmestrand med lite skipstrafikk så det er greit.
Nydelig! Jeg har alltid vegret meg for å gå inn i klynga der om sommeren. Men jeg hadde aldri trodd at det var nok vann til å ligge longside der, i hvert fall ikke med seilbåt!
Edit: senkekjøl er googlet!