Skjær i sjøen Startet 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2021 Var på vei fra holmetur i kveld. Det var litt sjø i mot, men Skibsplasten holdt 22-24 kn med et turtall på drøye 4000 på motoren. Det var en del slag over litt tid, men alt virket normalt. Brått mister vi strømmen og turtall måleren viser (selvsagt) 0. Strømmen er borte i 1 eller 2 sekunder. Dette skjer to ganger i løpet av et minutt eller to før jeg tar ned turtallet til rundt 2000 og tusler de siste 15 minuttene hjem. Det er litt usikkert om motoren faktisk stopper og starter igjen umiddelbart. De unge som satt bak mener nei, mens vi voksne foran er usikre. Båten mistet ikke særlig fart, men jeg føler den stoppet for å så å starte igjen med en gang. Er som sagt usikker. Vel i havn og etter å ha pakket oss ut startet jeg motoren igjen. Den gikk fint på tomgang. Den gikk fint på 2000 omdreininger og 3000 omdreininger. Når jeg fikk den opp i 4000 tok det helt av og den gikk ukontrollert rett opp i turtall av seg selv. De gangene jeg forsøkte brøt jeg inn på ca 5500 omdreininger. Jeg lurer på hva som har skjedd og om jeg kan gjøre litt feilsøking selv. Har noen tips? Ryker båtsesongen? Dette gjelder en Suzuki DT90 1997-modell som står på en Skibsplast 605. Her eid denne ekvipasjen i 10-12 år nå og bortsett fra ladeproblemer det første året har motoren gått uten feilslag. Service på merkeverksted hvert år. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Skjær i sjøen Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Besøkte båten i dag for å forsøke og gjenskape hendelsen beskrevet i forrige innlegg. Hadde en liten teori om at ett eller annet forårsaker ukontrollert økning i turtall når 4.000 passeres og at motoren kutter når turtallet blir for høyt for å beskytte seg selv. Jeg fikk ikke bekreftet denne teorien i dag, men det skjer helt klart noe ukontrollert over 4.000 rpm. Noen som har tips om hva som kan forårsake dette? Skal forsøke å legge inn en video fra dagens test. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Skjær i sjøen Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Funker denne linken? https://photos.app.goo.gl/UeR7ZCm5L3dv3SEX9 Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Ja, den funker. Øker turtallet uten at farten øker? I så fall kan det være vulkaniseringen i/på propellen som får den til å spinne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skjær i sjøen Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2021 Takk for tilbakemeldingen. Testen er gjort i båsen med motoren i fri. PS: det er sommer, nesten 30 grader varmt og gode værutsikter så det endte med kjøp av ny motor. Det blir en siste tusletur med Suzukien i kveld bort til forhandleren. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Ser det er når du ligger stille, når du har motoren i fri, du har problemer. Det er normalt at det er en lavere turtall-sperre når motoren er i fri. Gratulerer med ny motor. Hvis forhandler tok den gamle motoren i innbytte, så tipper jeg de fikk en god motor, lett å selge videre. Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Antagelig har du rett i det. Var glad i den gamle motoren og den går som en kule, selv på turen bort til marinaen. Måtte holde meg under 4.000 rpm, men fikk en tunglastet sommerbåt opp i plan med 3.500 rpm. Når det er sagt så skal det bli veldig deilig å få ny motor på båten. Som ekte "folk-i-båt" og ivrig bruker av paraplydreggen har jeg båten på vannet drøye 5 uker (!!!) hvert år. De ukene er det veldig greit å ha en båt som virker. Suzukien var ca 10 år da jeg kjøpte den og bortsett fra ladeproblemet første året og at den kan være litt lei å starte (ser på det som tyverisikring...) så har den gått problemfritt. Det er jo nesten for mye å forlange av en motor som har blitt brukt i 22 år og jeg har de siste årene tenkt at det bare er et spørsmål om tid. Det eneste negative jeg kan finne (utover at lommeboka har blitt litt lettere) er at det nå er risiko for at motoren blir stjålet. Det slapp jeg tidligere :-) Vi har også tenkt litt på ny båt. Nå tror jeg at vi skal nyte ny motor et par-tre sesonger og så forsøke å selge Skibsplasten med 2-3 års garanti igjen på motoren. Jeg tror ikke båten er særlig mye verdt alene, eller med en smådefekt 22 år gammel to-takter, men med ny motor med garanti tenker jeg at det kan være lettere å få solgt. Men hvem vet? Det er vanskelig å spå om hvordan markedet blir fram i tid. Er det noe som kan gjøres for å redusere risikoen for tyveri av motoren. Er Securemark noe å tenke på? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Skjær i sjøen skrev for 3 timer siden: Antagelig har du rett i det. Var glad i den gamle motoren og den går som en kule, selv på turen bort til marinaen. Måtte holde meg under 4.000 rpm, men fikk en tunglastet sommerbåt opp i plan med 3.500 rpm. Når det er sagt så skal det bli veldig deilig å få ny motor på båten. Som ekte "folk-i-båt" og ivrig bruker av paraplydreggen har jeg båten på vannet drøye 5 uker (!!!) hvert år. De ukene er det veldig greit å ha en båt som virker. Suzukien var ca 10 år da jeg kjøpte den og bortsett fra ladeproblemet første året og at den kan være litt lei å starte (ser på det som tyverisikring...) så har den gått problemfritt. Det er jo nesten for mye å forlange av en motor som har blitt brukt i 22 år og jeg har de siste årene tenkt at det bare er et spørsmål om tid. Det eneste negative jeg kan finne (utover at lommeboka har blitt litt lettere) er at det nå er risiko for at motoren blir stjålet. Det slapp jeg tidligere :-) Vi har også tenkt litt på ny båt. Nå tror jeg at vi skal nyte ny motor et par-tre sesonger og så forsøke å selge Skibsplasten med 2-3 års garanti igjen på motoren. Jeg tror ikke båten er særlig mye verdt alene, eller med en smådefekt 22 år gammel to-takter, men med ny motor med garanti tenker jeg at det kan være lettere å få solgt. Men hvem vet? Det er vanskelig å spå om hvordan markedet blir fram i tid. Er det noe som kan gjøres for å redusere risikoen for tyveri av motoren. Er Securemark noe å tenke på? Blir nok topp. Du har nok fått det beste ut av den gamle motoren. Enig at sommeren er for kort til å plages med gammel, upålitelig motor. Antar at det blir en gjennomgang av det elektriske og drivstoff-system ved montering. Så kan du kose deg i nye 20 år, eller selge en flott bruktbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Skjær i sjøen skrev for 3 timer siden: Er det noe som kan gjøres for å redusere risikoen for tyveri av motoren. Er Securemark noe å tenke på? Jeg mener ja. Når tyven har bestemt seg så velger han mest sannsynlig den motoren som IKKE er merket samt at man får en rabatt på forsikringen, hvert år sågar! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skjær i sjøen Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Supert. Da blir det Securemark også. I tillegg blir det en liten oppdatering på styringen. Den mekaniske styringen fra 1999 er antagelig på tide å gjøre noe med så da blir det inn med hydraulisk styring. Båt er jo dyrt.... Strømopplegget burde vi kanskje sett på, men det er jo rimelig enkelt på denne båten og ikke fiklet med. Det er imidlertidig gammelt. Har jo lyst på to batterier, men det tenker jeg vi får vente med til vi oppgrader med større båt :-) Bensinsystemet har vi tatt litt gradvis, først med å installere vannutskiller/forfilter og så med å bytte alt av bensinslanger fra tank til motor så det tåler nok noen år til. Manuelle lensepumper har vi byttet ut for noen år siden og belgene i motorbrønnen er byttet flere ganger. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.