
19 fot
abbor skrev On 2021-7-14 at 23.39:Det bør være mulig å lage ensylindret motor med motvekter for å minimalisere vibrasjoner.
Da må motvektene være like tunge som et stempel og bevege seg som et stempel (i motsatt fase til selve stempelet) og da kan man like gjerne lage en tosylindret motor.
Husk på at selve bevegelsen i stempelets bevegelsesretning kan man fikse med motvekter som skinker på veiva. Men disse motvektene vil nødvendigviis gi vibrasjoner sideveis i forhold til sylinderens retning, og da er man like langt når et gjelder vibrasjoner.
Dette med rykkete gange pga at det er kun en gang pr 2 omdreining det gir effekt vil også oppleves om vibrasjon, og dette kan reduseres ved flere sylindre, men ikke ved motvekter.
Skal man lage tosylindret så må man som andre har nevnt opp i vekt og pris og da kutter det salget og det er bedre å lage noe som de fleste synes er det beste kjøpet enn å lage det beste produktet som koster så mye at få tar seg råd til det.
Mine påhengsmotorer er en stk 2 sylidret Suzuki 30 hk og en stk Yamaha 100 hk med V4. Begge to er totaktere.