Lazyjack
Grand Banks jr skrev 32 minutter siden:Vi får tilbakeslag og jeg vurderer hva jeg skal gjøre med det.
2 hovedalternativer: Fikse det vi har, eller kjøpe nytt.
Omstendigheter:
Toalettet står omtrent på samme høyde som tanken. Det betyr at man må pumpe opp greiene fra bunnen av toalettet til toppen av tanken. Jeg anslår ca 30 cm. Slangen er nok ca 150 cm lang. Så det er jo litt volum i den. Mener å huske at dette er 38mm slange.
Jeg tror ikke det er tilbakeslag fra selve septiktanken, men fra slangen.
Det vi har er et gammelt "Adam et eller annet". Jeg byttet jokerventil i fjor, og det hjalp noe. Men urin siger tilbake. Riktignok raskere i år enn i fjor.
Så da lurer jeg på, kan det noen gang bli ok med nåværende toalett? Er det andre pakninger enn jokerventilen som bør byttes på slike toalett?
Kan jeg bytte i et nytt standard båttoalett og det skal holde tett?
Eller er Jabscos "Twist and lock " eneste tette alternativ, for jeg antar at slike holder tett...?
Hva kan og bør jeg gjøre for å gjøre toalettbesøket mindre luktene og bedre for familien?
Pump hardt og intenst i 4 sekunder etter skylling. Da sørger du for at innholdet i slangen går opp i tanken og at det står minst mulig igjen i slangen.
Twist&Lock hjelper bare mot inntrengning av sjøvann, ikke tilbakeslag av septik.