
Knallipadden
Komodo skrev for 2 timer siden:Må nesten korrigere deg litt der- den gjengse båteier kjører nok adskillig færre timer enn oss her på BP. Snakket med en bekjent som er verksdetsleder på en lokal marina. Han mente på at gjennomsnittet for de båtene de får inn til opplag og service ligger på ca 25 timer. Så når @Mouche sammenligner dette med yrkestransport som brenner 50.000 liter diesel i året er han mildt sagt på ville veier.
De som har en visjon om å elektrifisere båtparken har nok bare gode tanker bak det, men man må ta med alle faktorer i det totale regnestykket. Tenker da f.eks. på kostnaden ved å produsere el-båter i et så stort kvantum, og hvilke ressurser som bindes opp i dette. Det ligger allerede an til å bli en global mangel på kobber og halvledere nå, og da har vi ennå ikke nevnt nikkel og sjeldne jordarter (REE).
Det som imidlertid var hovedpoenget med min litt hissige post lenger opp er at en politiker ikke kan bestemme seg for hva en ingeniør skal finne opp. Vi må forholde oss til den teknologien vi har og som er kjent, og så kan vi bestemme oss for å satse på forskning og utvikling i den retningen vi ønsker. Men vi kan ikke bestemme at noen skal finne opp noe. Dette så vi et meget konkret eksempel på da Stoltenberg lanserte "Månelandingen" på Mongstad.
https://www.nrk.no/norge/stoltenberg-i-ilden-om-mongstad-1.11451011
Stemmer det. Forrige båten jeg kjøpte brukt hadde gått 100 timer på 6 år. Det er liten tvil om at batterier vil holde for mange båtfolk som bare bruker båten til kortere turer. Til de som reiser på lengre turer må man enten legge inn lade stopp, bruke kraftige solceller, eller åpne opp for å kunne bruke reserve generatorer.