tom Cognac
Vis hele sitatetHvorfor skal vi beholde vår livsstil uendret hvis denne ikke er bærekraftig (hvilket den IKKE synes å være)?
Det stort sett alle vitenskapsfolk er enige om er at CO2-utslippene (+ NAX) MÅ ned. Dette for å hindre drivhuseffekten. Uovernstemmelsene går vel heller på hvordan man skal få dette til. Fossilt drivstoff (+ gass) bør avsluttes. Hva er så erstatningen - fordi vi mennesker har vanskelig for å redusere vår livskvalitet og velstand. Jeg er så gammel at jeg heldigvis ikke behøver å bekymre meg - noe særlig. Ikke har jeg barn heller - så jeg kan egentlig bare gi blaffen. Men - for min egen selvfølelse er det viktig for meg å bidra med noe. Jeg vet ikke hva - enda, til det er det for varmt ute til at jeg klarer å tenke klart. Men jeg VET dette:
Noe må gjøres, ellers forsvinner menneskerasen fra denne kloden om ganske få 100 år. Og det vil være trist. Å kolonisere planeten Mars er bare tull etter min mening. Planeten er mye mindre enn jordkloden (mht tyngdekraften), har ikke et magnetfelt, har ikke atmosfære og årstider. Ergo må vi begynne å tenke nytt og annerledes og kanskje begynne å høre nærmere etter hva Greta Tunberg har å si. Vi må lytte til ungdommen.