tobixen
1 hour ago, altera mulier said:Kan du motbevise det, at jorkloden er rund og ikke flat?
Som så mye annet, at jordkloden er "rund" (en imperfekt kule) er strengt tatt bare en modell. At jorda er flat er en alternativ modell. Det er veldig mange observasjoner man kan gjøre som kan forklares enkelt og elegant dersom man holder seg til den mest allminnelige modellen, og modellen har også stor nytteverdi da den kan brukes predikativt, f.eks. til å finne egen posisjon når man befinner seg langt ute til sjøs. Uansett om man gjør det med klokke og sektant eller med GPS-mottager, så benytter man modellen med den runde jorda for å finne egen posisjon - jeg tror ikke engang det er mulig dersom man insisterer på at jorda er flat. Velger man å påstå at jorda er flat, så får man store problemer med å forklare de enkleste ting ... men jeg har gått litt ned i dét kaninhullet, det finnes forklaringsmodeller på det meste. Jeg skrev en artikkel om det - https://peakd.com/flatearth/@tobixen/round-earth-theory-vs-flat-earth-theory
Noen dager senere var jeg i nærheten av to relativt store skip som lå for anker. Jeg fulgte med dem med kikkerten for å se om jeg kunne observere "synkende skip"-effekten, hvor man på avstand bare kan se masta på et skip og ikke skroget. Et av skipene hadde kraner, det andre skipet hadde mørkt skrog og hvit overbygning. Det mest interessante var på en avstand av seks nautiske mil, da kunne jeg se det mørke skroget mens jeg befant meg på bølgetoppen, mens jeg bare kunne se den hvite overbygningen da jeg befant meg i bølgedalen.
Det finnes forbløffende mange ellers oppadgående folk her i landet som mener at drivhuseffekten bare er tull. Dersom man tror sterkt nok på noe og er litt selektiv på hva slags informasjon man tar til seg, så er det mulig å finne "bevis" på det meste. Jeg tenker ofte tilbake på filmen Eric the Viking fra 1989, når øya Hy-Brasil synker - øyboerene der vil rett og slett ikke tro at øya synker og fornekter det helt til siste slutt. Jo, det kan jo tenkes at klimaendringene som vi observerer nå skyldes andre ting enn menneskelig aktivitet ... men modellen med at klimaendringene skyldes menneskelig aktivitet fungerer rett og slett mye bedre enn alternative modeller, akkurat som at modellen med den runde jordkloden fungerer bedre enn alternative modeller med flat jordklode.
Å diskutere om klimaendringene er menneskeskapte eller ikke er langt utenfor båtplassens nedslagsområde. Dette innlegget har jeg i allefall forsøkt holde litt båtrelevant, med navigasjon, "synkende skip"-effekt og synkende øyer. :-)