Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Det er to paradigmer her (pluss en skala av gråtoner imellom).

 

Det ene paradigmet er at verden, slik vi kjenner den, kommer til å bli et veldig anderledes og langt mindre gjestmildt sted såfremt vi ikke greier å tilnærmet stoppe helt med netto utslipp av CO2 og andre klimagasser.

 

Det andre paradigmet er at vi kan kjøre på med "status quo", fordi det ikke skjer/kommer til å skje vesentlige klimaendringer og/eller at de vesentlige klimaendringene vi ser ikke skyldes menneskelig aktivitet.

 

Hvilket av disse paradigmene som er sant eller ikke, det foreslår jeg å ikke bruke et gram av energi på i denne tråden.  Det kommer bare til å medføre krangling og atter krangling uten at noen av debattantene blir enige eller kommer til å skifte synspunkt.  Dessuten er ikke krangelen båtrelevant i det hele tatt.

 

Det finnes argumenter for/mot elektrifisering av fritidsflåten helt uavhengig av drivhuseffekt.  Jeg synes faktisk det er utrivelig å i det hele tatt oppholde seg på eller ved vannet på de stedene og tidene med høyest tetthet av fritidsbåter pga støy, forurensing og hekkbølger.  Jeg er faktisk tilhenger av at man oppretter store soner hvor det er totalforbud mot å bringe med seg forbrenningsmotor.

 

Helt uavhengig av hvilket paradigme man tror på, er det også fullt mulig å diskutere hvilke muligheter det finnes med elektrifisering og ny teknologi - hvilke endringer man eventuelt må foreta i sin båtbruk, sitt båtliv og båttype, eller hvilke kostnader man eventuelt må bære dersom man ønsker å beholde samme bruksmønster uten forbrenningsmotor.

 

Hvis det ikke allerede har skint igjennom, så tror jeg på det første paradigmet, er betinget for et forslag om å forby nysalg av båter med forbrenningsmotor (tar man paradigme én på alvor, bør det skje allerede fra i dag, ikke fra 2030), er motstander mot enhver form for subsidiering av "batteribåter" (inkludert kutting av MVA og andre tiltak), men har ikke noe stor tro på at vi bare kan bytte ut en dieseltank med batterier og en forbrenningsmotor med en elektrisk motor og fortsette med "status quo".  Bare den siste påstanden er det egentlig noe vits i å diskutere seriøst i denne tråden - og jeg håper tråden ikke blir stengt.

tobixen

tobixen

Det er to paradigmer her (pluss en skala av gråtoner imellom).

 

Det ene paradigmet er at verden, slik vi kjenner den, kommer til å bli et veldig anderledes og langt mindre gjestmildt sted såfremt vi ikke greier å tilnærmet stoppe helt med netto utslipp av CO2 og andre klimagasser.

 

Det andre paradigmet er at vi kan kjøre på med "status quo", fordi det ikke skjer/kommer til å skje vesentlige klimaendringer og/eller at de vesentlige klimaendringene vi ser ikke skyldes menneskelig aktivitet.

 

Hvilket av disse paradigmene som er sant eller ikke, det foreslår jeg å ikke bruke et gram av energi på i denne tråden.  Det kommer bare til å medføre krangling og atter krangling uten at noen av debattantene blir enige eller kommer til å skifte synspunkt.  Dessuten er ikke krangelen båtrelevant i det hele tatt.

 

Det finnes argumenter for/mot elektrifisering av fritidsflåten helt uavhengig av drivhuseffekt.  Jeg synes faktisk det er utrivelig å i det hele tatt oppholde seg på eller ved vannet på de stedene og tidene med høyest tetthet av fritidsbåter pga støy, forurensing og hekkbølger.  Jeg er faktisk tilhenger av at man oppretter store soner hvor det er totalforbud mot å bringe med seg forbrenningsmotor.

 

Helt uavhengig av hvilket paradigme man tror på, er det også fullt mulig å diskutere hvilke muligheter det finnes med elektrifisering og ny teknologi - hvilke endringer man eventuelt må foreta i sin båtbruk, sitt båtliv og båttype, eller hvilke kostnader man eventuelt må bære dersom man ønsker å beholde samme bruksmønster uten forbrenningsmotor.

 

Hvis det ikke allerede har skint igjennom, så tror jeg på det første paradigmet, er betinget for et forslag om å forby nysalg av båter med forbrenningsmotor (tar man paradigme én på alvor, bør det skje allerede fra i dag, ikke fra 2030), men har ikke noe stor tro på at vi bare kan bytte ut en dieseltank med batterier og en forbrenningsmotor med en elektrisk motor og fortsette med "status quo".  Bare den siste påstanden er det egentlig noe vits i å diskutere seriøst i denne tråden - og jeg håper tråden ikke blir stengt.



×
×
  • Create New...