Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

2 hours ago, Havarita said:

Nå var jo tema i denne tråden et valgkamputspill fra Venstre som angår fritidsbåter.

Fundamentet for forslaget står uten bein, og vil selv for 'krisetroende' vil forslaget være en bjørnetjeneste (et 'klimaminus forslag'). 

 

 

Det er jo egentlig to forslag her, det er gulrot (vurdere ulike typer subsidieringer og reguleringer for å tvinge frem et såkalt "grønt skifte") og det er pisk (forby nysalg av forbrenningsmotorer fra en viss dato).

 

Gulrot-forslaget tror jeg er et stort "klimaminus" - "produksjonsklimakostnaden" for en fritidsbåt som er lite brukt overskygger fort "bruksklimakostnaden", og produksjonskostnaden for batteribåter kan fort bli en god del høyere enn for forbrenningsmotorer.  Dessuten, gitt at verden har en begrenset kapasitet til å produsere batterier og elektriske motorer, så står fritidsbåtflåten veldig langt nede på lista over ting som bør prioriteres.

 

Gjennomfører man "pisk" uten "gulrot", så kan jeg ikke skjønne annet enn at det blir et stort "klimapluss" - det vil netto medføre mindre båter på fjorden. 

 

Den lokale effekten av pisk-forslaget vil være utelukkende positiv, uavhengig av om "gulroten" blir innført eller ikke.  Mindre støy, mindre hekkbølger, mindre lokal luftforurensing.

tobixen

tobixen

1 hour ago, Havarita said:

Nå var jo tema i denne tråden et valgkamputspill fra Venstre som angår fritidsbåter.

Fundamentet for forslaget står uten bein, og vil selv for 'krisetroende' vil forslaget være en bjørnetjeneste (et 'klimaminus forslag'). 

 

 

Det er jo egentlig to forslag her, det er gulrot (vurdere ulike typer subsidieringer og reguleringer for å tvinge frem et "grønt skifte") og det er pisk (forby nysalg av forbrenningsmotorer fra en viss dato).

 

Gulrot-forslaget tror jeg er et stort "klimaminus" - "produksjonsklimakostnaden" for en fritidsbåt som er lite brukt overskygger fort "bruksklimakostnaden", og produksjonskostnaden for batteribåter kan fort bli en god del høyere enn for forbrenningsmotorer.  Dessuten, gitt at verden har en begrenset kapasitet til å produsere batterier og elektriske motorer, så står fritidsbåtflåten veldig langt nede på lista over ting som bør prioriteres.

 

Gjennomfører man "pisk" uten "gulrot", så kan jeg ikke skjønne annet enn at det blir et stort "klimapluss" - det vil netto medføre mindre båter på fjorden. 

 

Den lokale effekten av pisk-forslaget vil være utelukkende positiv, uavhengig av om "gulroten" blir innført eller ikke.  Mindre støy, mindre hekkbølger, mindre lokal luftforurensing.



×
×
  • Create New...