Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Det er Tesla. Dem om det. Motoren i bilen min er en hybrid asynkron/permanentmagnet motor uten noen skjeldne materialer. Og batteriet kommer fra en industriell UPS. 

Fremdriftslinja til en liten fritidsbåt kan lages av en enkel 48 VDC motor med turtallsregulator og UPS batteri. Varer i mange tiår og koster lite.

 

Høres nesten ut som du kjører rundt i en hjemmelaget elbil :saint:

 

Ja hvis man skal tøffe rundt i 4-6 knop i en moderat stor snekke/seilbåt så trenger man naturligvis ikke hverken 400 eller 800V i skuta, da rekker nok  48V en stund med moderat motorstørrelse og kabling.

Men kanskje slike båter kan passe for gjenbruk av elbilbatterier som har mistet for mye kapasitet. Det vil jo bli mange slike batterier på markedet etterhvert, som fortsatt kan ha en god bruksverdi for slik sporadisk bruk som ofte lystbåt/snekke er.

Gjelder bare å satse på en type batterier som ikke selvantenner for et godt ord...

 

Teerex

Teerex

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Det er Tesla. Dem om det. Motoren i bilen min er en hybrid asynkron/permanentmagnet motor uten noen skjeldne materialer. Og batteriet kommer fra en industriell UPS. 

Fremdriftslinja til en liten fritidsbåt kan lages av en enkel 48 VDC motor med turtallsregulator og UPS batteri. Varer i mange tiår og koster lite.

 

Høres nesten ut som du kjører rundt i en hjemmelaget elbil :saint:

 

Ja hvis man skal tøffe rundt i 4-6 knop i en moderat stor snekke/seilbåt så trenger man naturligvis ikke hverken 400 eller 800V i skuta, da rekker nok  48V en stund.

Men kanskje slike båter kan passe for gjenbruk av elbilbatterier som har mistet for mye kapasitet. Det vil jo bli mange slike batterier på markedet etterhvert, som fortsatt kan ha en god bruksverdi for slik sporadisk bruk som ofte lystbåt/snekke er.

Gjelder bare å satse på en type batterier som ikke selvantenner for et godt ord...

 

Teerex

Teerex

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Det er Tesla. Dem om det. Motoren i bilen min er en hybrid asynkron/permanentmagnet motor uten noen skjeldne materialer. Og batteriet kommer fra en industriell UPS. 

Fremdriftslinja til en liten fritidsbåt kan lages av en enkel 48 VDC motor med turtallsregulator og UPS batteri. Varer i mange tiår og koster lite.

 

Høres neste ut som du kjører rundt i en hjemmelaget elbil :saint:

 

Ja hvis man skal tøffe rundt i 4-6 knop i en moderat stor snekke/seilbåt så trenger man naturligvis ikke hverken 400 eller 800V i skuta, da rekker nok  48V en stund.

Men kanskje slike båter kan passe for gjenbruk av elbilbatterier som har mistet for mye kapasitet. Det vil jo bli mange slike batterier på markedet etterhvert, som fortsatt kan ha en god bruksverdi for slik sporadisk bruk som ofte lystbåt/snekke er.

Gjelder bare å satse på en type batterier som ikke selvantenner for et godt ord...

 



×
×
  • Create New...