AVAD
I diskusjonen rundt ressurser til alt "grønt" vet vi at batterier inngår i alt for transport. Ressursmangel? Tja. Press på tilgjengelige ressurser nå - 0,39% inn i et transport"grønt"skifte globalt - ja, definitivt.
Se her; https://tradingeconomics.com/commodities (Industrimetaller et stykke nede).
Hittil i år har mange av råvarene som inngår steget 50-100%. Kobber 100% på vel et år. Aluminium 70% siste år. Stål over 50%. Mens kull - Kina's drivstoff til å produsere alt - er tredoblet i pris på et år. I tillegg har frakt økt noe helt formidabelt bare i år. Dette mens mantraet har vært "billigere jo mer masseproduksjon". Feil. Helt feil. Storskala - og økende - gruvedrift vil kunne avbøte på noe, men det er helt åpenbart at tempoet i elektrifisering for tiden er for høyt ift ressurssituasjonen. Enten vil dette måtte gå over av seg selv (pga pris) eller så vil stadig flere i stadig flere lavkostland møte en stadig tøffere rovdrift på arbeidere og ressurser.
Helhetstanken er rimelig død. "Alle" skal på død og liv nå ha elbiler. Ja elbåter er blitt en diskusjon...Gitt situasjonen er det èn enkel og billig løsning; forby ren EV og sats på hybrider. Globalt. Vi når ingen mål med å bruke opp ressurser så fort at alt får et tilbakeslag.
Tygg på dette; For å oppnå èn utslippsreduksjon nytter en middels elbil 70 kwh batterier v 400 til 800V. For å klare det samme nytter hybriden 1,5 kwh x 3 (biler) ved 210V. for å oppnå den samme reduksjonen. Uten èn krone i ny infrastruktur, ladekabler, wallbox, apper eller effektbelastning på nettet. Gammeldags? Mange vil nok allerede mene det, men det er ikke ressurser til en global EV-boom àla Norge. Ikke tale om. 0,39% av global transport (tidligere på olje) er elektrifisert hittil. Hva ville hvermansen kjøpt om det var 0% avgift og mva på disse og vektavgift + mva på en elbil. Hybrid selvsagt. Akkurat som de kjøpte Porsche som varebil, kombinertbil, personbilregistrert lett lastebil og dieselbil da det var gunstigst. Dette handler om hva en kan spare og hva en får for de surt opptjente kronene. Ikke noe nytt der.
Oljen må uansett strekkes. Ellers kan en glemme å taste noe som helst, polstre seter i Tesla med hestehår (hvor mye ressurser finnes naturlig?), isolere kabler i Elbiler med lin spunnet i tjære? Brytere av bakelitt? Nei. Vi vet. Innerst inne. Alt stopper uten oljen. Alt. Men å strekke den til gode alternativer er på plass er lurt. Uansett. Gjør en det ved å bygge en helt ny sektor som må bygges vha olje? Eller strekker vi den kanskje bedre ved å redusere bruken vha av modernisering som ikke krever en helt ny sektor? ??? Globalt mener jeg. Ganske artig å sitte i land som Serbia, Nord-Makedonia, Bulgaria, Albania og Hellas å fundere over. Mens en ser hvordan deres hverdag er. Og hvilken oljeavhengighet de har. Øya "vår" i Hellas er (som mange andre øyer) fyrt av et multifuelanlegg (kraftverk) fra 1990-årene. Bussparken sør for Alpene i stor grad like gamle. Strømmen av nye biler går nordover fra Pireus, Izmir, Istanbul osv som har billige havner, mens strømmen av eldre brukte biler fra nord i Europa går sørover. Afrikanske oppkjøpere kommer så dit for det sør-Europa er "ferdig" med. Vår greskregistrerte 1990 Toyota Carina gikk dit for en tre-fire år siden. En "slags" gjenbruk, men strømmen hadde vært minimal om alle beholdt alt lengre. "For dyrt å reparere!" Der har vi det igjen; den evige syklus av forbruk. Stadig mer. Med stadig kortere levetid eller reprasjonsvennlighet. Mer. Fortere. SUP! Drone! Iphone nittifjørten! Mining-pc! Vegansk fra Bolivia! MÅ ha....
Du som advokerer elbåt? Har du en 6 år gammel mobil? 17 år gammel bil? Ingen shopping? Lapper klærne? Tre par sko? Møbler fra før årtusenskiftet? I uoppusset hus? Ikke?
Alt henger sammen. Er det ikke bare bittelitt rart at "planeten koker" mens du skal shoppe? Stadig mer....? Teller ikke CO2'en produsert i eller på vei fra Kina? Hvor er din andel av plantematen fra markedsførere og handelsstand der? Nå ja. Jeg er av en annen oppfatning ift CO2, men det har jeg allerede belyst.
Ift elektrifiseringen vil jeg belyse et område til; for å skulle elektrifisere både vei og sjø (i det minste for private) vil vi møte utfordringer med samtidig effektbehov. Ladestasjoner for privatbil settes nå opp for 250/300 Kw effekt. For èt kjøretøy. Gang det opp. På vinteren for bil, på sommeren for båt. Ola vil ikke akseptere 11/22 kw ladere til båt. De BØR ha mer enn for bil. Det er nemlig ikke slik at folk flest kan kjøre båten hjem i garasjen og lade den. Statkraft ba folk begrense lading på morgenen nå i vinter. Legg til 80-100.000 boenheter (samtidig effektbehov) til neste vinter. Bare 10-15% ut i et "grønt" skifte knirker det. Skriver 10-15 fordi midtvinters i sprengkulde ha mange et alternativ de foretrekker. Men de blir færre utover i skiftet. Det knirker ikke fordi det krever som mye strøm årlig å elektrifisere, men det krever så høy samtidig kapasitet. Kanskje tidspunktet for revurdering av tidsplan for elektrifisering nærmer seg? Helt av seg selv? Når stadig flere E-verk bruker stadig mer tid og ressurser på å klare å holde strømmen over 212V er det et tegn på noe som er i ferd med å bli et problem. Så spør du en av dem om vi bør gi tilgang til å elektrifisere 103.000 km kystlinje bare ni år frem, er jeg rimelig sikker på at svaret på det blir nei. Kanskje til og med NEI! I indre Oslofjord? Tja. Forutsatt gode regler (ift grunnrenteskatt) for nyinvesteringer i vannkraftsektoren så kanskje. Men så lenge strømmen flyter stadig friere som et markedsgode med prisdrivende utenlandskabler i stedet for et samfunnsgode er jeg ikke så sikker på om noen vil være interessert. På prisnivået som fort kan komme.
Kun elbåt i nysalg fra 2030? Nix. Politikere snur med vinden. Husk at Tyskland skulle fase ut bensin og diesel i 2025. Det har allerede blitt til 2035. Da spår jeg hybrider og ladbare hybrider går på 0 - 0,3 l. mil på årssnitt avhengig av bruk. At EGR-utfordringer er løst for godt. Og at berget av defekte/utslitte EV-batterier gjør at rene elbiler er en nisje.
Men. Jeg har tatt feil før. Kanskje alt går på bringebærsyltetøy? Det jeg likevel er temmelig sikker på er at intet kommer (teknologisk) uten at markedet har kontroll med hele verdikjeden.