Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

skrivefeil

AVAD skrev for 10 timer siden:

Men. Jeg har tatt feil før. Kanskje alt går på bringebærsyltetøy? :giggle: Det jeg likevel er temmelig sikker på er at intet kommer (teknologisk) uten at markedet har kontroll med hele verdikjeden.

Jeg er ikke uenig i mye av det du beskriver, men jeg forsøker å "se" inn i framtida - hva om det blir vanlig/mulig at hver enkelt husstand (i første omgang eneboliger, rekkehus etc) har/får muligheten til å "produsere" strøm til eget forbruk (solcelle, vindturbin el. lign på taket, i hagen etc), slik at mer strøm slippes "fri" til annet (offentlig?) forbruk? Det krever "bare" at man forsker mer iherdig på måter å utvinne mer effektivt energi/strøm av de naturlige ressursene man har tilgjengelig (sol/vind, bølge for de som har egen strandlinje :smiley:) mener å ha lest at NTNU holder på med noe i den retning og at et lite Østfoldfirma for noen år siden greide å lage en solcelle som var mye mer effektiv enn de som var på markedet- vel jeg bare spør?

tom Cognac

tom Cognac

AVAD skrev for 10 timer siden:

Men. Jeg har tatt feil før. Kanskje alt går på bringebærsyltetøy? :giggle: Det jeg likevel er temmelig sikker på er at intet kommer (teknologisk) uten at markedet har kontroll med hele verdikjeden.

Jeg er ikke uenig i mye av det du beskriver, men jeg forsøker å "se" inn i framtida - hva om det blir vanlig/mulig at hver enkelt husstand (i første omgang eneboliger, rekkehus etc) har/får muligheten til å "produsere" strøm til eget forbruk (solcelle, vindturbin el. lign på taket, i hagen etc), slik at mer strøm slippes "fri" til annet (offentlig?) forbruk? Det krever "bare" at man forsker mer iherdig på måter å utvinne mer effektivt energi/strøm av de naturlige ressursene man har tilgjengelig (sol/vind, bølge for de som har egen strandlinje :smiley:) mener å ha lest at NTNU holder på med noe i den rettning og at et lite Østfoldfirma for noen år siden greide å lage en solcelle som var mye mer effektiv enn de som var på markedet- vel jeg bare spør?

• Create New...