Havarita
altera mulier skrev On 16.7.2021 at 15.36:
Det er riktig at det har vært varmere på kloden tidligere.
Napoleons store armé ble nærmeste tilintetgjort da den iskalde vinteren overmannet den sommerkledde hæren i 1812. 800 år tidligere hadde vikingene i Norden laget vikingskip av treslag som ikke lenger finnes i nordisk fauna. Sagaen forteller om vindruedyrking på friland, noe som ikke kunne skjedd med dagens klima.
...
Det som er bekymringsfullt nå er at klimaendringene skjer mye fortere enn tidligere. Og når middeltemperaturen stiger over en bestemt grense (ref. 2 grader i Paris-avtalen) vil det ikke være mulig å reversere temperaturen....Jeg skjønner at du ikke tror noe på dette - dessverre viser du bare med all tydelighet din uvitenhet om dagens situasjon, våre barns ve og vel og du gir blaffen i framtiden. Jeg håper inderlig for din skyld at du ikke har barn - eller barnebarn!
Jeg tror det er best for diskusjonen om du bestemmer deg.
Først underbygger du som sant er at temperaturen var varmere i vikingtiden/ middelalderen.
Så kom lille istid, og så stiger temperaturen, men nå kan den ikke reverseres?
Lille istid i etterkant av middelalderens varmeperiode viser at temperaturen svinger, også nedover.
Jeg kan berolige med at observasjoner nå forteller oss at isen både på Grønnland og i Antarktis legger på seg masse,
og at den foreskrevne smeltingen av Grønlandsisen vil ta 26124 år, om den da opprettholder en kontinuerlig avrenning på det maksimale som ble registrert i august i fjor. Hittil er det normalt at avrenning fra Grønlandsisen kun skjer i august / september hvert år, så det er mulig vi har litt bedre tid på oss.
Som jeg har påpekt tidligere er det ikke riktig at klimaendringene skjer raskere enn noen gang. Frem mot 1940 var endringene minst like raske, og temperaturendringene har flatet ut etter år 2000.
Jeg synes å huske at dinosaurene også døde ut etter en plutselig hendelse som påvirket klimaet raskt.
Om påstanden din kommer av uvitenhet, at du er feilinformert eller direkte løgn skal jeg ikke tillegge deg noen motiver for.
Og fortsatt mangler det koblingen mellom CO2 og klimaendringer.
At du tillegger dine meningsmotstandere både uvitenhet og nedverdigende kommentarer, betyr enkelt og greit at de rasjonelle argumentene har tatt slutt. Særlig opplysende for annet enn å blottlegge din personlighet er det dog ikke.
Jeg unner deg likevel både barn og barnebarn.