
Teerex
Stradivarius skrev 57 minutter siden:Hensikten med å nevne dette er at noen later til å tro at elektrifisering av bilparken er et slags bevis på at det samme kan gjøres med båtparken. Men det er altså ikke tilfellet. En elektrisk båt vil ikke ha noe bedre mekanisk virkningsgrad enn en fossildrevet båt fordi ingen av dem trenger bremser. De stopper av seg selv med en gang man slutter å dytte dem fremover. Man kan naturligvis tenke seg at den elektriske båten går i skrogfart istedenfor å plane i 25 knop, men da er vi inne på en annen vesentlig forskjell mellom biler og båter, for elbilene kan stort sett brukes til nøyaktig det samme som fossibilene. En del elbiler har riktig nok begrenset rekkevidde, men det har vel vært fullt mulig å få elbiler som går minst 400 km på en lading ganske mange år (siden Tesla Model S kom). Så ser vi jo hvordan man har lagt til rette for elbiler med ladestasjoner, hvert fall på østlandet hvor det er ladestasjoner "overalt".
En vesentlig forskjell/fordel for elmotoren er naturligvis den termiske virkningsgraden hvis man kan si det slik.
Tar du ut 100 kW ytelse til propellen fra en eksosmotor så går samtidig ca 200 kW energi bort i varme gjennom eksos, strålevarme og kjølesystemet. Greit vinterstid da man ofte har bruk for litt ekstra varme, men det meste av lystbåtbruken er jo i sommerhalvåret. Elmotoren derimot gir minimalt med varme tilbake.
Men så lenge det ikke finnes noen praktisk batteriteknologi eller lade-infrastruktur som kan erstatte havgående fossildrift pr. idag så blir det nok med tanken. Men hvem vet hva framtiden kan bringe