Jump to content

Edit History

-morten-

-morten-

9 hours ago, Vestkystseiler said:

Når man vet hvor mye fuel man har brent, er det forholdsvis enkelt å regne ut hvor mye CO2 man har sluppet ut. Utslippet er proporsjonalt med diesel/bensin-forbruket, enten man snakker om båt eller bil.

Det jeg lurer på, er om det finnes beregninger av det samlede årlige CO2-utslippet for den norske lystbåtflåten. Før man setter igang kostbare tiltak for å løse et problem, kan det kanskje være greit å ha en viss peiling på problemets omfang.

Det kom jo en rapport her fra politikerene tidligere som viste at Lystbåtflåten forurenset mer enn fiskeflåten!!  Stilte meg meget betenkelig til dette, noe må ha vært fundamentalt galt med parametrene!  og sannelig, i siste BM var det en reportasje der sannheten kom frem, og det var selfølgelig feil og langt mindre.  Hvem skal betale for logistikk og ladestasjoner i havnene? hvem skal robustgjøre eksisternede strømnett?   Det er skremmende at politikere tar grafer og stattestikker for god fisk uten å forstå eller skjønne helheten.

Fritidsbåtflåten forurenser langt mindre enn først antatt! | Baatsans.no

-morten-

-morten-

9 hours ago, Vestkystseiler said:

Når man vet hvor mye fuel man har brent, er det forholdsvis enkelt å regne ut hvor mye CO2 man har sluppet ut. Utslippet er proporsjonalt med diesel/bensin-forbruket, enten man snakker om båt eller bil.

Det jeg lurer på, er om det finnes beregninger av det samlede årlige CO2-utslippet for den norske lystbåtflåten. Før man setter igang kostbare tiltak for å løse et problem, kan det kanskje være greit å ha en viss peiling på problemets omfang.

Det kom jo en rapport her fra politikerene tidligere som viste at Lystbåtflåten forurenset mer enn fiskeflåten!!  Stilte meg meget betenkelig til dette, noe må ha vært fundamentalt galt med parametrene!  og sannelig, i siste BM var det en reportasje der sannheten kom frem, og det var selfølgelig feil og langt mindre.  Hvem skal betale for logistikk og ladestasjoner i havnene? hvem skal robustgjøre eksisternede strømnett?   Husker ikke direkte tall her nå men kan finne det ut.  Det er skremmende at politikere tar grafer og stattestikker for god fisk uten å forstå eller skjønne helheten.

• Create New...