Jump to content

Edit History

jcberg

jcberg


Leif

10 hours ago, Bårdp said:

Alle turbomotorer bør kjøres med max belastning en tid med jevne mellomrom for at avleiringer ikke skal bygge seg opp i turboen. Jeg kjører alltid 10 min på max før jeg går inn i havna. En annen fordel med et slikt regime er at en vil få tidlig forvarsel på tette kjølere eller dieselfilter. 

Hvilke avleiringer er det som kan komme ved marsjfart, og hvordan skal det hjelpe med 10 minutter på flatt jern?

Trodde dette var et problem hovedsakelig på daukjørt dieselbil med EGR og da er det i hovedsak innsuget og ikke eksosen som kokser seg. 
 

Jeg har lært det er dumt å kjøre en turbomotor veldig hardt før du stopper den, fordi turboen blir glødende varm under slike forhold og er helt avhengig av oljekjøling for ikke å gå i stykker. Stopper man brått stopper kjøleolja å sirkulere og den olja som ligger igjen i turboen kan da bli til koks. Derfor bør man tøffe rundt på rolig turtall i 5-10 minutter før man stopper. 

jcberg

jcberg

10 hours ago, Bårdp said:

Alle turbomotorer bør kjøres med max belastning en tid med jevne mellomrom for at avleiringer ikke skal bygge seg opp i turboen. Jeg kjører alltid 10 min på max før jeg går inn i havna. En annen fordel med et slikt regime er at en vil få tidlig forvarsel på tette kjølere eller dieselfilter. 

Hvilke avleiringer er det som kan komme ved marsjfart, og hvordan skal det hjelpe med 10 minutter på flatt jern?

Trodde dette var et problem hovedsakelig på daukjøtt dieselbil med EGR og da er det i hovedsak innsuget og ikke eksosen som kokser seg. 
 

Jeg har lært det er dumt å kjøre en turbomotor veldig hardt før du stopper den, fordi turboen blir glødende varm under slike forhold og er helt avhengig av oljekjøling for ikke å gå i stykker. Stopper man brått stopper kjøleolja å sirkulere og den olja som ligger igjen i turboen kan da bli til koks. Derfor bør man tøffe rundt på rolig turtall i 5-10 minutter før man stopper. 



×
×
  • Create New...