
TrikkerN Lønning
Bårdp skrev On 15.7.2021 at 21.36:Det er sot og koks som blåses ut når du drar på fult pådrag. En bør jo ikke stoppe motoren rett etter at en har kjørt den få max i 10 min. Jeg bruker typisk 10 min på 1000 rpm fra jeg er inne i havna til jeg er ved båtplassen min. Så 5 min på tomgang før jeg er fortøyd. På den tiden er turboen kjølt ned så det er ikke noe problem. På større skipsmotorer er det som oftest daglig rutine med 1t full fart og spyling at turboene selv om de går med vanlig mars fart resten av døgnet.
Men det er nå så fint med det at en vær kan gjøre akkurat som en vil med sin egen motor.
![]()
Merkelig at ikke tilsvarende blir gjort på nytte fartøy og Redningsskøyter?
De fleste Redningsskøyter har rpm-limit, som begrense uttak til 80%.
@Rookie_332sleng nedi en dyne og pute, så lar D6 hvile ?
Så lenge du lar den kjøle seg ned før stopp er mye gjort ?