ko-stens Startet 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2021 Har akkurat kjøpt meg ny utenbordsmotor og forbereder den gamle, en Mercury 9,9 4-takt fra 2005, for salg. Merker meg at propellen er noe treg å dra rundt når den står i fri sammenlignet med den nye, en Tohatsu 9,9/15. på sistnevnte er det knapt motstand. Er dette helt vanlig, eller er det mulig å få gjort noe med? Har skiftet olje på girhuset, da den gamle var to år gammel (uten vann i, for øvrig). Kan det hjelpe å flushe girhuset med feks diesel eller noe annet, eller er ikke det noen god idé? Tenker at dersom propellen går litt lettere rundt, vil motoren jobbe litt mindre for fremdriften. Eller har det ikke noe å si? Motoren har gått maks 100 timer og kun i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Her er video av hvor forskjellig de to propellene går: Treg vs rask propell Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Jeg ville tatt av propellen å sjekket at det ikke er fiske-sen eller annet som har surret seg rundt propellakselen. Samtidig har du mulighet å sjekke hvordan propell-akselen beveger seg uten propell. Litt marinefett på akslingen ved montering gjør det lettere å få av for neste mann. Sjekk også at alt er som det skal. At det er avstand mellom propellen og girhus. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Dette er gjort. Alt ser ut til å være i orden. Hører med en verkstedkar i skrivende stund, så får høre hva han tenker og! ? Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Fikk samme svar hos forhandler/verksted. Kjøpte ny propell i originalstørrelse, så da ble det av med propell igjen. Fremdeles ingen feil å finne. Så får jeg se en boks med WD40 ved siden av meg. Hvorfor ikke, tenkter jeg og sender i vei noen stråler langs med akslingen. Vips, alt i orden!!! Det enkleste er ofte det beste… Men smørning trengs åpenbart! Da gjenstår en testtur før den legges ut for salg! Først må jeg på fisketur med nymotoren og se om ikke den blir for stor på båten. Krysser fingra for det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.