tom Cognac Startet 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2021 Jeg skal lakkere alt over fenderlist på båten min. For å unngå pollen, støv, regn og mye sollys har jeg plassert båten i et garasjetelt. Med den varmen vi har i Rygge nå blir det rene badstuen inne i teltet - når "dørene" er lukket igjen. Det jeg lurer på er: Er det ok å lakkere med siden av garasjeteltet trukket opp som vist på bildet? Alt jeg skal lakkere ligger høyere enn nederste kant på den delen av teltet som er trukket opp. Jeg har, med den varmen som er nå, tenkt å lakkere forholdsvis seint på kvelden (kanskje rundt kl. 22.00 - 23.00) når varmen slipper noe av taket. Kan jeg, bør jeg la siden på teltet være rullet opp som nå? Skal prime først, for deretter 3 strøk med 2k dd lakk. Er det noe her jeg ikke har tenkt på (tenker evt. på dugg, pollen, støv etc)??? Alle tanker rundt dette + råd og tips mottas med takk. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Steihy Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Det jeg forbinder med støvkontroll, er overtrykk. Du har gjort mesteparten av jobben med teltet. Hvis du kan rigge en slange inn med en vifte på, og lukker teltet, har du et overtrykkskammer. Jeg vil tro det gir kondenskontroll også. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 Tror det blir litt feil å tenke vifte er bra, lage overtrykk, slik som det er i ordentlige lakkbokser. I ordentlige lakkbokser er det gode filtre som sørger for ren luft inn, så styres luft ut for å få korrekt overtrykk. Vanskelig å få til i telt. Tror vifte inn bare fører til mer støv. Jeg jobba på karrosseriverksted i forige århundre. Et av røvertipsene fra den gang var at det gikk ann å lakke bil ute. Gjør det på gresset, tidlig om morgenen mens det fortsatt er dugg i gresset. Det binder støvet. Samt det er lite fluer og mygg ute. En dusj i graset med vannslangen kan gi samme effekt. Vi dusjet gulvet i lakkboksen for å unngå støv. Det er ikke gunstig at det er fryktelig varmt. Da tørker lakken fort, det blir dårlig flyt. Så jeg tror det er greit å løfte litt på presenninger. Det vil jo også bli ganske dårlig luft i teltet etter du har blåst ut noen liter løsemidler ... Husk god beskyttelse. Husk å vaske først med silikon-fjerner, så gå lett over med støvklut. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 15.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2021 (redigert) Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Det vil jo også bli ganske dårlig luft i teltet etter du har blåst ut noen liter løsemidler ... Husk god beskyttelse. Husk å vaske først med silikon-fjerner, så gå lett over med støvklut. Takker for tips I fjor lakkerte jeg skroget under fenderlist og det gikk veldig bra. Brukte rulle med lakk fra https://www.dycas.no/ (sjekk under "fornøyde kunder" - Tom B. ), folk på marinaen hvor jeg har båtplass nektet å tro at jeg hadde brukt rulle. Alle mente skroget var sprøytelakkert. Lakken er knallgod. Det du ellers sier høres veldig bra ut, og er litt som jeg har "filosofert" meg fram til. Vil jo gjerne at resultatet blir like bra som under fenderlist. Redigert 15.Juli.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.