Jump to content

Ny snekke, motor stoppet! Yanmar 28hk

Sindre_savage

Recommended Posts

Hei, kjøpte idag en ny "brukt" Polar 20, men gleden var kortvarig da motor stoppet 10 minutter uten for båthavnen når jeg skulle hente båten.  Heldigvis var det mange snille båtfolk der ute som kunne taue meg inn til bryggen igjen. 

Motoren er en Yanmar 28 hk, motoren begynte å fuske i noen sekunder før den plutselig stoppet, når den stoppet røyk det.mye eksos.

Noen som har konkret vet  hvor jeg burde feilsøke og hva som kan være feil?

Motoren hadde ifølge eier stått stille i ca 3 uker, før den startet i dag når jeg skulle ta over båten.

Båten står i slependen.

IMG_20210715_210031.jpg

IMG_20210715_210025.jpg.97cd2e9be0724e19b6038df5eb44c479.jpgTakk for svar alle sammen, ting skjedde så fort at jeg ikke registrerte farge på røyken. 

Har fått sett litt mere på motor i dag, og virker som at det er ekstremt mye vann i dieselen. 

Tok og byttet dieselfilter og lagde meg en "provisorisk tank" ved siden av den ordinære med ny diesel, slik at jeg var sikker på at motor fikk helt ny diesel. Luftet systemer skikkelig. 

Men ikke start. Begynner å bli engstelig at jeg har fått Hydrolock, noen som kan bekrefte Om det er mulig med kun vann i dieselen? 

Redd for og ha bøyd stempler og råder. 

Vet ikke helt hvilken type motor men trur det er en Yanmar 3gm30( kan noen bekrefte det?)

IMG_20210715_210025.jpg

IMG_20210715_210031.jpg

Redigert av Sindre_savage (see edit history)

Hvis du kjøpte båten i dag bør vel selger komme på banen?  

Du har to års reklamasjonsrett i kjøp mellom private hvis ting ser endel annerledes ut enn hva selger har sagt, hva annonsen har lovet, eller om kjøpesummen reflekterer en båt uten feil og mangler.

Hydrolock på grunn av vann i dieselen kan du glemme. Men om det er en 3qm30 så er de jo kjent for topper som sprekker. Reklamasjonsgrunn i så fall. Siden du nettopp har kjøpt bør selger kjenne til tilstand.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei, som flere her er inne på bør du ta opp dette med selger. Hadde du testet båt/motor før kjøp og overtakelse?

-Er du sikker på at du har fått luftet dieselsystemet skikkelig?

-Går startmotor med normal hastighet ved startforsøk?

-Får du diesel frem til dysene når du kjører på starter?

-Startet motoren normalt/lett ved siste oppstart? 

Redigert av Olepo (see edit history)

Takk for svar alle sammen, har ordnet opp med selger og tilbakeført en sum som vi er begge enige om, så nå ligger ballen hos meg. 

Motor startet lett opp når jeg hentet båten.

Etter stopp har startmotoren gått tregt, nå har startmotor sluttet å funke. 

Tenkte videre nå at jeg åpner toppen og ser om det kan være noe feil nedi der. Blir nok ny motor etterhvert men ikke så enkelt å få tak i nå har jeg skjønt. (Ikke hadde jeg beregnet å kjøpe ny motor så tidlig heller) 

Er det så enkelt som at toppakningen er ødelagt eller eksosmmanifolden har sprukket så trur jeg dette kan fikses opp enkelt og "billig".

Takk for svar alle sammen

Bra du har ordnet opp med selger og håper summen står i forhold til dette du nå går igang med. At noe er enkelt kommer jo litt an på om du selv er nevenyttig, og deler til yanmar er nok ikke noen billig sak. Men for all del , ønsker deg lykke til med arbeidet videre og håper du deler litt med oss her inne. :flag_bp::thumbsup:

Disse små Yanmarene er jo solide og enkle konstruksjoner, så det trenger ikke være store feilen når du får åpnet opp og feilsøkt litt. Jeg ville vært optimist inntil det motsatte evt blir bevist.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om startmotoren har sluttet og virke, må du få den opp å gå igjen FØR tar av toppen.

Deretter må du sikre at du har luftet dieselsystemet skikkelig.

Eneste måten å sjekke at det er ok, er å dra motor på starteren med løse dyserør (løsne mutteren på dysene).

Er alt ok, vil du se tydelige sprut fra rørene.

Om du ser disse sprutene, strammer du mutterene og begynner å dra igang med startmotoren igjen.

Kommer det ikke slike tydelige sprut, kan det være for dårlig luftet, feil på pumper, eller tett rør/slanger/filter etc. mellom tank og motor.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 1 time siden:

Om startmotoren har sluttet og virke, må du få den opp å gå igjen FØR tar av toppen.

Deretter må du sikre at du har luftet dieselsystemet skikkelig.

Eneste måten å sjekke at det er ok, er å dra motor på starteren med løse dyserør (løsne mutteren på dysene).

Helt enig med @nomen her.

Sjekk først at motoren kan dreies rundt manuelt, sørg deretter for friskt batteri og full fart på startmotor for å sjekke diesel ved dysene før du begynner å demontere toppen.

Lykke til, og hold oss oppdatert på utviklingen.

Takk for enda flere tips, jeg vet at det kommer diesel frem til dysene, men starter fortsatt ikke. 

Motor er hardt å dra rundt så mistenker vann sylinder. Ser ikke ut som at det er rare motoren å demontere toppen på, og dette er nok en jobb jeg klarer selv. Båten har blitt tatt opp på land nå så i hodet mitt er nok båtsesongen over. Men har lyst nå til å bruke et par kvelder til å se over inni motoren, da kan jeg se tilstand på hele motoren omtrent.

Begynner å demontere i kveld så får nok svar på feilen da :)

Redigert av Sindre_savage (see edit history)

Jeg mener det er bortkastet å åpne motoren nå. Om du mener det var vann i dieselen, så er det der problemet ligger, ikke inn i motoren. En motor med kompresjon er veldig hard å dreie rundt. Om du nå begynder å ta av toppen, ja, da er båtsesongen over for deg. Om det da viser seg at det kun er vann i dieselen som er feil med motoren, så er det dumt å stå der med en demontert motor resten av sesongen når feilen kunne blitt fikset på ett par timer. Skaff deg en motorkyndig til å se over motoren, og du får forhåpentligvis nyte båten resten av sesongen. 

Takk for meget nyttige svar folkens! 

Tar en tenkepause og begynner fra start igjen, etter oppfordring fra dere om å ikke demontere toppen enda.

Som sagt så kjørte motoren 10 min før den stoppet (båten hadde stått stille i 3 uker) 

Så at vannutskilleren var full av vann.

Kan motoren stoppe når vannutskilleren er full av vann?  

Syns det er rart at det plutselig stopper...

Har kommet motor med kjølevann inntaket åpent, tydelig at jeg ikke burde ha gjort dette. Da kan jeg ha fylt opp motoren med vann? Kanskje derfor startmotoren har ryket å?

Det å få tak i fagfolk nå er umulig virker det sånn, ønsker og prøve å finne feilen selv, da jeg lærer mye om motoren.

Hei 

Om vassutskiljaren er full av vatn er det ikkje rart motoren ikkje vil gå. 

Ingen dieselmotorar går på vatn i staden for diesel. 

Tank, filtre slangar m. m. må renskast for vatn, og du må ha ny rein diesel. 

I tillegg bør du finna ut korleis det kom vatn i dieselen, og hindra at det kjem meir vatn i dieselen. 

Lykke til. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...