Jump to content

Ny snekke, motor stoppet! Yanmar 28hk

Sindre_savage

Recommended Posts

Startmotoren kan vel ryke lett hvis du har kjørt den litt hardt i forsøket på å finne ut av ting. Skulle du prøve deg med en kanne diesel og stikke slangen inn til motor rett i den? Har du flaks er det bare releet til startmotoren som har gått. Prøv det gamle trikset med å denge den lett med en skiftenøkkel eller hammer mens du drar igang startknapp.

Kan som noen sier være så enkelt at du har vann og diesel og at det løser seg fint bare du får REN diesel hele veien. Hvis den startet lett er det jo sannsynlig at den stoppet når vann erstattet diesel. 

Skru løs dysene og drei motoren rundt, så ser du om det kommer ut vann fra sylindrene. Hvis ikke er det bare å få liv i starter igjen, kunne ut vann å ta pumpe og dyser, og starte opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da har jeg endelig fått start på motor, Tømte dieseltanken, fullt ny diesel, luftet systemet, ny olje, nye filtre osv...

Men nå rister motoren helt grusomt på tomgang og på enkelte turtallsområder, mistenker enten luft i dysene eller ødelagt dysespiss. 

Noen som har forslag på det kan være? 

Har sjekket motorfestene og de er hele.

Redigert av Sindre_savage (see edit history)

Løsne ett og ett dyserør mens motoren går.

Om motoren rister mer, er sylinderen du løsnet rørt på ok.

Rister den akkurat likt, er det den sylinderen det er feil på.

Med så mye vann som du har fått inn i dieselsystemer, er det ikke umulig at en dyse har gått føyken.

I værste fall kan pumpa gått føyken, men jeg holder en knapp på dyse.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk for svar Nomen. 

Skal løsne et og et og se hva som skjer.

Er det dyse spissen som kan ha gått Føyka da eller hele dysa? 

Tenkte å sende dysene til overhaling til høsten og bytte toppakning, satser på at motoren blir bedre da, men håpte på å finne ut av ristingen på motoren før sesongen er over da dette ødelegger gleden med den båten.

Tenkte å åpne toppen og overhale den, så får jeg litt bedre status på motor. kommer til å sjekke ventiler/ventilseter. Bytte 

alle pakninger og lakkere opp motor. 

Rengjøre kjølekanalene så godt jeg kan. Ser det er fryktelig mye rust under eksosmanifolden som jeg ønsker og fjerne for og så lakkere opp.

Tenker det er lurt siden den mest sannsynlig ikke har vært byttet siden motor er ny.

I tillegg vet jeg at det er nytt som forhåpentligvis gjør motoren mer driftssikker over tid. 

• 1 måned senere...

Heisann :)

har nå tatt opp båten for sommeren og er igang med konservering av motor. 

HAr nå kjørt igjennom ferskvann igjennom motoren i ca 30 minutter, også dro jeg inn frostvæske til slutt. 

Mitt spørsmål er:  må motoren tømmes for vann? Og hvordan gjøres det? Holder det med å kunne stoppe vanntilførselElen og kjøre det tomt? Eller må jeg drenere systemet?

Sindre_savage skrev for 6 timer siden:

Er saltvannskjøling på motoren om det har noe å si? 

Kjørte ca 1 liter med frostvæske igjennom, er det for lite tru? ?

Høres lite ut. Det kan ha blandet seg med mye vann. Jeg ville ha tappet ned.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...

Tenkte som neste steg å kjøpe ny motorfester til motoren for og få vekk de uutholdelige vibrasjonene.

De virker noe slappe når jeg beveger på motoren med brekkjern. Men ikke brudd i gummien.

Det er heller ikke montert originale motorfester fra Yanmar i båten, vet ikke om det har noe å si men kan det skape vibrasjonene?

Tenkte å bytte til de samme som står i båten nå for da slipper jeg å borre nye festehull og ikke til orginale, eller bør jeg montere orginale? (3 ganger så dyrt å vet heller ikke om det fungerer).

Noen gode råd?

Orginale motorfester

https://www.boatparts.no/bprb-38108-1799-motorfeste-v-100-kg.html?gclid=Cj0KCQiAhMOMBhDhARIsAPVml-FHwzH2Es_JU2g_i96UW6eb476tpSkrl_Or_-7NJzlkxxtHRS0pHMcaAsuTEALw_wcB

Uoriginal som er montert i båt

https://nettbutikk.univa.no/vetus/motorlabber/vibrasjonsdemper-type-ksteun

received_311219653916852.jpeg

Hei. Dette har jeg vært borte i før. Du må sjekke at slangen fra påfylling og ned til tanken er 100% tett. Er det ikke tett mellom påfylling på dekk, og tett mellom påfylling og slangen, så vil det komme regnvann ned i tanken. Tec-7 mellom påfylling og dekk, samt nye slangeklemmer vil fikse dette. Bruk 2 syrefaste klemmer både oppe og nede på slangen.

Sørg for nytt dieselfilter og renset vannutskiller.

Rens også tanken. Siden du nå får fyr på den, så ha Alron for diesel i tanken sammen med ny diesel. Alron gjør at vannet sakte men sikkert vil blande seg med dieselen som en slags tåke, så vil vannet brenne opp sammen med dieselen. Jeg bruker alltid Alron og tanken min er som ny innvendig.

Skal ikke si at dette vil løse problemet, men det er en måte å få vannet ut av kriker og kroker i systemet.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Hei. Dette har jeg vært borte i før. Du må sjekke at slangen fra påfylling og ned til tanken er 100% tett. Er det ikke tett mellom påfylling på dekk, og tett mellom påfylling og slangen, så vil det komme regnvann ned i tanken. Tec-7 mellom påfylling og dekk, samt nye slangeklemmer vil fikse dette. Bruk 2 syrefaste klemmer både oppe og nede på slangen.

Sørg for nytt dieselfilter og renset vannutskiller.

Rens også tanken. Siden du nå får fyr på den, så ha Alron for diesel i tanken sammen med ny diesel. Alron gjør at vannet sakte men sikkert vil blande seg med dieselen som en slags tåke, så vil vannet brenne opp sammen med dieselen. Jeg bruker alltid Alron og tanken min er som ny innvendig.

Skal ikke si at dette vil løse problemet, men det er en måte å få vannet ut av kriker og kroker i systemet.

Har fått fikset problemet med at motoren stoppet, da var rett og slett pakningen på påfyllingslokket som var ødelagt. Siden båten hadde stått i flere uker før jeg kjøpte båten hadde det kommet nok regnvann ned i tanken og blitt dratt med inn i motor som resulterte i at det stoppet.

Tok ut hele tanken og vasket den, og helte på alron i tanken. Da startet motor. 

(Byttet selvfølgelig pakning på tanklokket)

Nå sliter jeg med voldsomme vibrasjoner fra motoren som gjør at alt i båten rister helt sinnsykt mye, alt fra vindskjerm, luker, gulv osv som gjør at det blir unødvendig mye bråk som ødelegger hele gleden med båten.

Dette skjer spesielt på tomgang, og enkelte turtallsområder. På enkelte turtallsområder går den strøkent.

Dysene ble sendt til sjekk og de var OK, så tenker motorfester kan være det neste da de er ca 30 år gamle.

index skrev for 8 timer siden:

Uoriginale går helt greit, så lenge de stemmer med vekt etc på motoren. Men det er ikke motorfestene som skaper vibrasjonene da....

Vis gummien på motorfestene er gamle og slitne vil ikke det skape mye mere vibrasjoner enn nye ferske motorfester?

@Sindre_savageOg du er 100% sikker på at motoren tenner som den skal på alle sylindere??

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Alron gjør at vannet sakte men sikkert vil blande seg med dieselen som en slags tåke, så vil vannet brenne opp sammen med dieselen. Jeg bruker alltid Alron og tanken min er som ny innvendig.

En dårlig og potensielt en meget dyr metode å fjerne vann fra ett dieselsystem på.

Vann var ingenting å gjøre i pumper og dyser å gjøre, det er derfor man monterer vannutskillere. Det er for å fjerne evt. små mengder vann FØR det kommer inn til motoren.

Gamle konvensjonelle dieselmotorer kan nok klare noen vannperler i ny og ne uten å ta særlig skade.

Moderene motorer gjør ikke det, og man snakker reparsjoner for 10 000-vis av kroner.

Vann og forurenset diesel i tanker ol. skal fjernes, og renses med egnet utstyr, eller kastes, ikke kjøres igjennom motoren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 3 timer siden:

@Sindre_savageOg du er 100% sikker på at motoren tenner som den skal på alle sylindere??

En dårlig og potensielt en meget dyr metode å fjerne vann fra ett dieselsystem på.

Vann var ingenting å gjøre i pumper og dyser å gjøre, det er derfor man monterer vannutskillere. Det er for å fjerne evt. små mengder vann FØR det kommer inn til motoren.

Gamle konvensjonelle dieselmotorer kan nok klare noen vannperler i ny og ne uten å ta særlig skade.

Moderene motorer gjør ikke det, og man snakker reparsjoner for 10 000-vis av kroner.

Vann og forurenset diesel i tanker ol. skal fjernes, og renses med egnet utstyr, eller kastes, ikke kjøres igjennom motoren.

Har hatt alle 3 dysene til sjekk og vet at det kommer diesel til hver av dysene. Fjerner jeg diesel tilgangen på hver av dysene så begynner motoren å gå dårlig da den den går på 2 av 3 sylindre. 

Så er 99,9% sikker på at den går på alle 3.

Har googlet mye og begynner å bli rimelig sikker på at det er motorfestene. Går ganske likt som denne motoren:

https://youtu.be/vTQdDM-CBVE

Motoren min oppfører seg helt likt på tomgang, mens med litt mere turtall så blir ristingen mye bedre.

Han på YouTube videoen har uorginale  motorfester på den videoen, men hadde senere byttet til orginale motorfester fra Yanmar og da ble ristingen mye bedre.

Har hatt flere 3 syl. Yanmar motorer opp i gjennom årene i div. snekker. Bl.a. En Yanmar 3GM (Marex 24), En lik motor i en Diana 700. En Yanmar 3GMF på 27 hk. i en Sunny 600, og en Yanmar 3YM20 på 21 hk i en Polar 20. Dette har jo vært nye motorer som alle er montert på fabrikk med orginale motorlabber. Aldri hatt antydning til slike vibrasjoner på noen av disse nevnte motorer noen gang, selv på tomgangs-hastighet. Så vil anta at motor montert med uorginale motorlabber kan sikkert være årsak til slike vibrasjoner, da særlig på tomgang. 

Dersom motoren går strøkent på noen turtall men vibrerer sterkt på andre turtall tyder det på resonans. Motorlabbene er da en het kandidat, spesielt hvis det er uavhengig av om propellakselen er koblet inn eller ikke.. Har du noen oversikt over hvilke turtall som gir store vibrasjoner . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 3 minutter siden:

Dersom motoren går strøkent på noen turtall men vibrerer sterkt på andre turtall tyder det på resonans. Motorlabbene er da en het kandidat, spesielt hvis det er uavhengig av om propellakselen er koblet inn eller ikke.. Har du noen oversikt over hvilke turtall som gir store vibrasjoner . . ?

Har ikke turtallsmåler i båten så kan ikke gi eksakt hvilket turtall, føler at det kan variere.

Men er sikker på at på tomgang så er det mye vibrasjoner, kan se tydelig at motoren rister. Har prøvd å justere tomgang litt høyere men blir såpass høyt turtall at jeg måtte justere ned tomgang en igjen siden det ble alt for høyt, men mye av vibrasjonen ga seg.

Redigert av Sindre_savage (see edit history)
Sindre_savage skrev for 15 timer siden:

Dysene ble sendt til sjekk og de var OK, så tenker motorfester kan være det neste da de er ca 30 år gamle.

Vis gummien på motorfestene er gamle og slitne vil ikke det skape mye mere vibrasjoner enn nye ferske motorfester?

Siden dysene er OK ville jeg nok ha tenkt at dieselpumpa kan ha tatt skade av å få vann i seg. Dårlige motorfester vil jo ikke skape vibrasjoner, bare redusere muligheten disse har til å ta opp vibrasjonene. Og i og med at problemene oppstod etter at du fikk vann på tanken så vil jeg tro årsaken ligger i drivstoffsystemet. For all del, nye motorlabber er sikkert ikke dumt det, men jeg mistenker at det ikke er roten til problemene.

index skrev 46 minutter siden:

Siden dysene er OK ville jeg nok ha tenkt at dieselpumpa kan ha tatt skade av å få vann i seg. Dårlige motorfester vil jo ikke skape vibrasjoner, bare redusere muligheten disse har til å ta opp vibrasjonene. Og i og med at problemene oppstod etter at du fikk vann på tanken så vil jeg tro årsaken ligger i drivstoffsystemet. For all del, nye motorlabber er sikkert ikke dumt det, men jeg mistenker at det ikke er roten til problemene.

Skal ikke si for sikkert at problemet til vibrasjonene kom etter at motoren fikk vann i seg, mulig at ristingen var der fra før av og men det la jeg ikke merke til, fikk bare kjørt båten i 10 min før motoren stoppet, og da på et høyere turtall enn tomgang (da rister det ikke så mye)

Kan diesel pumpen sendes til sjekk eller overhaling? 

Noen som utfører det på østlandet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...