Jump to content

Ny snekke, motor stoppet! Yanmar 28hk

Sindre_savage

Recommended Posts

index skrev for 5 timer siden:

Dårlige motorfester vil jo ikke skape vibrasjoner, bare redusere muligheten disse har til å ta opp vibrasjonene.

Dette er nok litt unyansert formulert om labbenes funksjon

Elastisiteten i motorlabbene er med på å bestemme egenfrekvensen av motoren. Når egenfrekvensen for eksempel stemmer med turtallet vil det forsterke vibrasjonene.

Motoren har forskjellige svingemodus, og derfor også flere egenfrekvenser. Derfor er det ganske vanlig at det oppstår sterke vibrasjoner i enkelte turtallsområder. Og derfor er det viktig at man følger motorleverandørens anvisninger når det gjelder valg av motorlabber. Men det er også er andre faktorer som påvirker egenfrekvensen, som for eksempel elatisitet i fundamentramme og skrog.

Når dette er sagt, betyr det ikke at jeg derved vil påstå at årsaken her er dårlige eller feil motorlabber.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

nomen skrev for 20 timer siden:

@Sindre_savageOg du er 100% sikker på at motoren tenner som den skal på alle sylindere??

En dårlig og potensielt en meget dyr metode å fjerne vann fra ett dieselsystem på.

Vann var ingenting å gjøre i pumper og dyser å gjøre, det er derfor man monterer vannutskillere. Det er for å fjerne evt. små mengder vann FØR det kommer inn til motoren.

Gamle konvensjonelle dieselmotorer kan nok klare noen vannperler i ny og ne uten å ta særlig skade.

Moderene motorer gjør ikke det, og man snakker reparsjoner for 10 000-vis av kroner.

Vann og forurenset diesel i tanker ol. skal fjernes, og renses med egnet utstyr, eller kastes, ikke kjøres igjennom motoren.

Da tror jeg ikke du leste hele innlegget mitt. Dette er en eldre mekanisk motor, og det vannet man kan fjerne, det fjerner man så klart. Men skulle det ligge en dråpe her eller der, så kan Alron hjelpe. Jeg bruker den preventivt i min båt.

NilsPils skrev for 1 time siden:

Dette er nok litt unyansert formulert om labbenes funksjon

Elastisiteten i motorlabbene er med på å bestemme egenfrekvensen av motoren. Når egenfrekvensen for eksempel stemmer med turtallet vil det forsterke vibrasjonene.

Ja, enig i at det var sterkt forenklet. Mitt poeng var at når problemet oppstod etter motorstans på grunn av vann i dieselen, så er det mindre sannsynlig at motorlabbene sviktet samtidig. Derfor ville jeg fokusert på dieselsystemet, som slanger, filter, pumpe og dyser først. Så kan heller labbene komme etterpå. Beklager om jeg har vært utydelig her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Torsen67 skrev for 3 timer siden:

Da tror jeg ikke du leste hele innlegget mitt. Dette er en eldre mekanisk motor, og det vannet man kan fjerne, det fjerner man så klart. Men skulle det ligge en dråpe her eller der, så kan Alron hjelpe. Jeg bruker den preventivt i min båt.

Jeg tolket det du skrev som en generell metode, jeg vil uansett påstå at en vannutskiller er bedre og riktigere for å fjerne selv små mengder vann.

Min teori er at å tilsette f.eks Alron gjør vannutskillerens jobb vanskelig/ umulig fordi man da emulgerer vann og diesel.

Som preventivt vedlikehold, tømmer/rengjør jeg dieseltanken årlig, og innspiserer vannutskilleren før/etter hver tur.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk for det @Martine29?

Det er praktisk talt ingenting å finne.

Jeg skriver tømme/rengjøre fordi når den er tømt (2-3 liter igjen) ser jeg om det er rusk eller vann på bunnen. Er det ikke det, og det ikke har vært vann i vannutskilleren iløpet av sesongen, gjør jeg ikke mer med tanken det året.

Med andre ord, jeg rengjør ikke tanken om den er ren?

Nå skal det legges til at min tank er på snaue 200 liter, så å kjøre ned nivået på slutten av sesongen og pumpe ut de siste 15-20 literene er ikke allverdens jobb. Laget nytt mannelokk for lettere komme til har jeg også gjort. 

Jeg er klar over at det er ikke like enkelt å gjøre slikt for alle typer båt, men mange kunne nok ved enkle grep gjort inspeksjon innvendig av dieseltanken lettere.

Fint vinterprosjekt det?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 17 timer siden:

Jeg tolket det du skrev som en generell metode, jeg vil uansett påstå at en vannutskiller er bedre og riktigere for å fjerne selv små mengder vann.

Min teori er at å tilsette f.eks Alron gjør vannutskillerens jobb vanskelig/ umulig fordi man da emulgerer vann og diesel.

Som preventivt vedlikehold, tømmer/rengjør jeg dieseltanken årlig, og innspiserer vannutskilleren før/etter hver tur.

Vel, jeg har brukt Alron i snart 9 år og tanken er helt strøken. Skulle det vise seg at det plutselig skulle komme mye vann i tanken, så er jo vannutskilleren der. Alron fjerner den ene dråpen som kommer nå og da, som regel fra div marina som selger drivstoff. Vann som ligger i tanken vil samle seg opp og sørge for gode forhold for dieseldyr. Stigerøret i tanken går sjeldent helt ned i tanken, så dette vil ikke vannutskilleren ta tak i uansett, mm man ofte er ute i grov sjø.

Jeg har dårlig erfaring med emulgator i dieselen kombinert med moderne common rail. Det var nok også litt uheldige omstendigheter den gangen, ved at motoren ble stående over vinteren med emulgert vann i systemet.

Men aldri mer lurium på tanken hos meg. Jeg har ordnet meg med avsuging fra bunnen av tanken. Jeg har også siden hatt litt vann i tanken som vannutskilleren tok seg av. Og heldigvis har jeg mannlokk og to separate tanker. Da går renholdet relativt lett.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja, ren tank er viktig. Men min er så ren at det ikke trengs å gjøre noe der nede. Å legge Alron under begrepet "lurium" blir feil. Den øker ikke ytelse eller noe særlig annet. Min motor starter på første slaget hvert år, og jeg bruker kun forbruksbatteri til å starte med. Ikke noe problem, da motor starter før starteren har gått én runde. 

Dette er en helmekanisk Yanmar 4jh-dte fra 1987. Hvordan Alron er på nyere høytekniske motorer vet jeg ikke. Men min motor er så frisk som den kan bli. Ingen ulyder som tyder på slitne mekaniske pumper etc..

Har brukt Alron i 8 år.. Men jeg stopper, har kuppet TS sin tråd nok som det er:giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...