tobixen
2 hours ago, baatsman said:Vi tok bilen, og de ba oss bare kjøre videre. Det gjaldt de norske bilene vi så. Flere har fortalt om samme opplevelse. Da er det rart de håndhever praksis forskjellig nå det gjelder båt og bil.
Nei, praksisen er det samme - og det er nettopp for å ha "lik praksis" at det nå er presisert at også fritidsbåter må gjennom obligatorisk grensekontroll (... for det gir omtrent null mening, dette er et ikke et smittevernsmessig tiltak per se, dette er et kontrolltiltak. For at et kontrolltiltak skal være effektivt må det enten være praktisk vanskelig eller forbundet med risiko å unndra seg kontrolltiltaket. Slik er det ikke når man ankommer landet med fritidsbåt, det er tilnærmet null risiko forbundet med å unndra seg kontrollen. Dersom man kommer fra et "mørkerødt land" og ikke ønsker å gå i karantenehotell, så drar man neppe til Sponvika. Mens den allminnelige båtturist fra Sverige neppe kommer fra et mørkerødt land skal man imidlertid ikke undervurdere lystbåttrafikken som et mulig smutthull for å unndra seg fra regler om karantenehotell eller innreiseforbud. Dvs, det er null stress å drive med menneskesmugling i fritidsbåt i disse dager, Sponvikapåbud eller ikke)
Årsaken til at de vinker biler igjennom er en vurdering av at det ville innebære for mye kaos om de skulle fulgt opp forskriftene og sjekket samtlige biler. Dersom det blir fullstendig kaos i Sponvika tipper jeg at de også vil begynne å "vinke båter unna" på ett eller annet vis.
Jeg antar at det er mange båter som unndrar seg grenseregistrering. Turen til Sponvika er for mange en stor omvei, og det er svært lite nytteverdi i besøket (ettersom man uansett blir henvist til testing i hjemkommunen). Jeg tror det hadde vært bedre om man hadde latt være å registrere innreisende, men hadde presisert at digital innreiseregistrering og kommunal testing var obligatorisk og at man risikerte bøter dersom man ble tatt i stikkontroll på dette.
For oss som skulle til Oslo var det ikke veldig vanskelig å følge forskriftene. Vi tok som nevnt det formelle etter ankomst i Oslogryta og det innebar ikke stort mer enn ti minutters innsats fra vår side - betydelig mer innsats fra politiets side.