Jump to content

Er det vanlig at gasswire på påhengsmotor blir slappere/er det ok å justere den til maks?

Maika

Recommended Posts

Min Yamaha 8HK to-takt gikk mye dårligere enn i fjor. Jeg åpnet dekselet, og så at jeg kunne dytte armen wire-en en god del lenger enn det gasshåndtaket kunne dra wire-en. Jeg justerte mutterne som fikserer wire-en endel (men ikke manks), og fikk da mye mer fart.

1. Er det normalt at disse blir slappere, og at de må justereres?

2. Kan jeg justere den så langt som jeg kan dytte armen, eller er det en fornuftig grunn til at den ikke skal kunne gå på full guffe?

Redigert av Maika (see edit history)
Popeye70 skrev 18 minutter siden:

1. Nei, de skal ikke kunne strekkes såpass, men wiren kan kanskje ha sklidd litt i mutterfestet?

2. Du kan sikkert gi full gass uten problemer, men når båten har kommet i plan ville jeg redusert pådraget noe for ikke å kjøre på full pupp hele tiden.

Wire-en var fiksert skikkelig med to muttere, så jeg kan ikke skjønne at den har sklidd noe. Men ok, da tester jeg med å dra den så langt den går. Da blir det moro å teste:)

Da var det rett opp i plan igjen med kone, hund og meg, totalt ca.170kg+90kg jolle og motor. 8HK 2-takter sparker bra👍
Hendelen kan fortsatt dreies enda litt, men fikseringen til wire-en kan ikke justeres strammere. Uansett snakk om temmelig lite, så for å komme opp i plan med unger på tilsammen 100kg så får jeg vel fortsette å lete etter en Vmax:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...