Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

hei.

Jeg holder jo på med nesten det samme som dere. Jeg gikk for å kjøpe et garasjetelt fra Dancover (kostet ca. kr. 14.000,00 inkl frakt  https://www.dancovershop.com/no/product/garasjetelt-pro-377x97x324m-pe-graa.aspx ) for å få jevn temperatur (jobbe mer under kontrollerte former ) og for å beskytte båtoverflaten for sollys, dugg, støv og pollen når jeg skal lakkere alt over fenderlist. I fjor sparklet, pusset og lakkerte jeg alt under fenderlist. Jeg handlet varene fra https://www.dycas.no/  fordi her har de virkelig kompetanse på dette med behandling av båter. OK - litt dyrere enn BT, men du kan stole på meget god kvalitet og finish (hvis du følger oppskriften). Jeg ble så fornøyd med det jeg fikk gjort at jeg i år går for å gjøre alt over fenderlist.

Etter at jeg hadde "frest" ut skadestedene (med Dremel) vasket jeg med avfetter før jeg sparklet. Så pusset, startet med 80k papir og "gikk gradene" og avsluttet med 280k papir. På eksentersliper. Nå skal jeg prime med Dycas' primer før jeg lakkerer alt med 3 strøk. Med RULLE :wink: og det ser sprøytelakkert ut. Fikk mange kommentarer på det i marinaen i fjor. Folk nektet å tro at lakken var påført med rulle.

Jeg har ingen erfaring med hva du bør gjøre under vannlinja.

Lykke til.

 

Fikk forøvrig følgende tips fra en her på BP:

 

"Tror det blir litt feil å tenke vifte er bra, lage overtrykk, slik som det er i ordentlige lakkbokser. 

I ordentlige lakkbokser er det gode filtre som sørger for ren luft inn, så styres luft ut for å få korrekt overtrykk. Vanskelig å få til i telt. Tror vifte inn bare fører til mer støv. 

Jeg jobba på karrosseriverksted  i forige århundre. 

Et av røvertipsene fra den gang var at det gikk ann å lakke bil ute. Gjør det på gresset, tidlig om morgenen mens det fortsatt er dugg i gresset. Det binder støvet. Samt det er lite fluer og mygg ute. En dusj i graset med vannslangen kan gi samme effekt. Vi dusjet gulvet i lakkboksen for å unngå støv. 

Det er ikke gunstig at det er fryktelig varmt. Da tørker lakken fort, det blir dårlig flyt. 

Så jeg tror det er greit å løfte litt på presenninger. Det vil jo også bli ganske dårlig luft i teltet etter du har blåst ut noen liter løsemidler ... Husk god beskyttelse. 

Husk å vaske først med silikon-fjerner, så gå lett over med støvklut. 

Lykke til. "

Båten på henger i garasjeteltet.jpg

tom Cognac

tom Cognac

hei.

Jeg holder jo på med nesten det samme som dere. Jeg gikk for å kjøpe et garasjetelt fra Dancover (kostet ca. kr. 14.000,00 inkl frakt) for å få jevn temperatur (jobbe mer under kontrollerte former ) og for å beskytte båtoverflaten for sollys, dugg, støv og pollen når jeg skal lakkere alt over fenderlist. I fjor sparklet, pusset og lakkerte jeg alt under fenderlist. Jeg handlet varene fra https://www.dycas.no/  fordi her har de virkelig kompetanse på dette med behandling av båter. OK - litt dyrere enn BT, men du kan stole på meget god kvalitet og finish (hvis du følger oppskriften). Jeg ble så fornøyd med det jeg fikk gjort at jeg i år går for å gjøre alt over fenderlist.

Etter at jeg hadde "frest" ut skadestedene (med Dremel) vasket jeg med avfetter før jeg sparklet. Så pusset, startet med 80k papir og "gikk gradene" og avsluttet med 280k papir. På eksentersliper. Nå skal jeg prime med Dycas' primer før jeg lakkerer alt med 3 strøk. Med RULLE :wink: og det ser sprøytelakkert ut. Fikk mange kommentarer på det i marinaen i fjor. Folk nektet å tro at lakken var påført med rulle.

Jeg har ingen erfaring med hva du bør gjøre under vannlinja.

Lykke til.

 

Fikk forøvrig følgende tips fra en her på BP:

 

"Tror det blir litt feil å tenke vifte er bra, lage overtrykk, slik som det er i ordentlige lakkbokser. 

I ordentlige lakkbokser er det gode filtre som sørger for ren luft inn, så styres luft ut for å få korrekt overtrykk. Vanskelig å få til i telt. Tror vifte inn bare fører til mer støv. 

Jeg jobba på karrosseriverksted  i forige århundre. 

Et av røvertipsene fra den gang var at det gikk ann å lakke bil ute. Gjør det på gresset, tidlig om morgenen mens det fortsatt er dugg i gresset. Det binder støvet. Samt det er lite fluer og mygg ute. En dusj i graset med vannslangen kan gi samme effekt. Vi dusjet gulvet i lakkboksen for å unngå støv. 

Det er ikke gunstig at det er fryktelig varmt. Da tørker lakken fort, det blir dårlig flyt. 

Så jeg tror det er greit å løfte litt på presenninger. Det vil jo også bli ganske dårlig luft i teltet etter du har blåst ut noen liter løsemidler ... Husk god beskyttelse. 

Husk å vaske først med silikon-fjerner, så gå lett over med støvklut. 

Lykke til. "

Båten på henger i garasjeteltet.jpg

tom Cognac

tom Cognac

hei.

Jeg holder jo på med nesten det samme som dere. Jeg gikk for å kjøpe et garasjetelt fra Dancover (kostet ca. kr. 14.000,00 inkl frakt) for å få jevn temperatur (jobbe mer under kontrollerte former ) og for å beskytte båtoverflaten for sollys, dugg, støv og pollen når jeg skal lakkere alt over fenderlist. I fjor sparklet, pusset og lakkerte jeg alt under fenderlist. Jeg handlet varene fra https://www.dycas.no/  fordi her har de virkelig kompetanse på dette med behandling av båter. OK - litt dyrere enn BT, men du kan stole på meget god kvalitet og finish (hvis du følger oppskriften). Jeg ble så fornøyd med det jeg fikk gjort at jeg i år går for å gjøre alt over fenderlist.

Etter at jeg hadde "frest" ut skadestedene (med Dremel) vasket jeg med avfetter før jeg sparklet. Så pusset, startet med 80k papir og "gikk gradene" og avsluttet med 280k papir. På eksentersliper. Nå skal jeg prime med Dycas' primer før jeg lakkerer alt med 3 strøk. Med RULLE :wink: og det ser sprøytelakkert ut. Fikk mange kommentarer på det i marinaen i fjor. Folk nektet å tro at lakken var påført med rulle.

Jeg har ingen erfaring med hva du bør gjøre under vannlinja.

Lykke til.

Båten på henger i garasjeteltet.jpg



×
×
  • Create New...