.thumb.png.41d72b5364649a147970563e63b01c45.png)
Sjø1
Havarita skrev for 2 timer siden:Bavaria 30 /300 Sport tror jeg er et trygt valg i denne klassen. Det omsettes mange av dem, man får mye båt for pengene, og de holder seg godt i pris.
Det jeg ikke liker er adkomst til baug går på dollbordet langs sidene på båten. Bavaria har spandert på rekke hele veien, som på seilbåter men personlig synes jeg likevel det blir mer kronglete og usikkert enn å gå gjennom frontvinduet. Smaken er her som baken; Delt / stundom søt og stundom sur
.
Det gjør uansett cockpit unødig smal ift totalbredden. Eller motsatt; båten veldig brei ift plassen i cockpit.
Stor bredde gir mer bevegelse i sjø, men lettere i plan.
+ for romslig uteplass og stort innvendig volum.
- for lave frontvinduer på de nyere modellene.
Bavaria er vel utelukkende med Volvo Penta D4/D6 som er solide motorer, men singel D4/260 er marginal motorstørrelse på denne båten. D4/300 eller D6 /350 gir mindre kamp mot planingsterskel med ferielastet båt, og yter båten bedre rettferdighet. (Båten bør toppe 35 knop med diesel, 40 med bensin).
Støyisolering av motorrom er ikke fabrikkstandard, men anbefales. Om dette er utført; Sjekk løsningene nøye, her finnes gode og dårlige (halvferdige) løsninger. (Stikkord: Støynivå, luft til motor, slitasjepunkter, adkomst)
Mine beste forslag til alternativer:
Sea Ray 275 / 300
Nidelv 30/ 300 sport
Schaefer 290
Lykke til.
Som du ser litt høyere opp så hadde jeg en Bavaria 28 Sport 2011.
Denne hadde lav frontrute og var litt "boblete" i baugen, så ikke tok den sjøen noe godt og du ble våt.
Denne hadde D4 260 som var i minste laget, derfor titter vi nå etter 2008 modellen med D6 330