Jump to content

Suzuki dt75 - hopper ut av gir under belastning


Steinrawr

Recommended Posts

Ærede båtfolk! 

 

Jeg har et problem. Dette er en eldre Suzuki dt75 fra 1998 på en 17 fots skjærgårdsjeep. 

 

Motoren går stort sett fint, summer og drar på som bare det, men jeg opplever at den innimellom slipper under belastning. Gikk i litt sjø her om dagen, og da hoppa den ut av gear og rusa opp i maks turtall mens jeg mista farta. Satte i nøytral, og gassa på igjen. Skjedde noen ganger. 

 

Har lest meg litt fram til at dette kan være slitte girvelgere eller lignende. På utsiden av motoren har jeg inspisert litt, og det virker ikke som det er slark i, eller problemer med selve overføringen fra girspaken til motoren. 

Nederst på motoren er overføringen:

20210719_170751.jpg.bb14d83034b4a7a7c0a8ce5b6bad1fef.jpg

 

20210719_170724.jpg.062228f7d6a54e40157774672438ae37.jpg

Hva tror du? Noe som kan fikses av en uerfaren men handy båtkar, eller bør den på en service? 

Link to post

Den er nylig justert og overhalt på verksted sammen med styring, har liten tro på at det er wiren. Overhalt høsten 2020 og båten er liiite brukt siden da. 

 

Jeg har nilest verkstedmanualen, og slik jeg skjønner det er dette en ganske stor jobb: hele gearhuset må av og overføringen må ut og demonteres... Screenshot_20210719-221401_Chrome.jpg.8de44474d0b0ae00cab13c1a0aa42728.jpg

 

Og hvis jeg skjønner rett er dette delen som må byttes... 

Screenshot_20210719-220841_Chrome.jpg.03bbda434eb2480eca4703f815642f07.jpg

 

 

Link to post

At den er nylig overhalt på verksted er ingen 100% garanti for at wire/overføring er riktig justert. Jeg mener du har lite å tape på å justere litt i riktig retning på denne - hvis det er noe å gå på. Jeg hadde i alle fall forsøkt det. Når jeg skriver "i riktig retning", og ikke nødvendigvis å stramme mer, så er det fordi jeg ikke vet om staget dyttes eller trekkes når den settes fremover på din motor. 

 

...og dersom det er regulerbart (ser slik ut på bildet), men ikke mer å gå på, så er også det en indikasjon på problem, tenker jeg...

Link to post
salming skrev On 27/07/2021 at 2.56:

Kan vara vulkningen på propellern som släpper. Råkade ut för samma som dig några ggr innan den gick sönder helt

Vulkning på propeller? Det er noe jeg aldri har hørt om. Propellen er litt slitt, men det virker som den er i orden. Utdyp gjerne hva du mener. 

 

Ronald skrev On 27/07/2021 at 6.55:

At den er nylig overhalt på verksted er ingen 100% garanti for at wire/overføring er riktig justert. Jeg mener du har lite å tape på å justere litt i riktig retning på denne - hvis det er noe å gå på. Jeg hadde i alle fall forsøkt det. Når jeg skriver "i riktig retning", og ikke nødvendigvis å stramme mer, så er det fordi jeg ikke vet om staget dyttes eller trekkes når den settes fremover på din motor. 

 

...og dersom det er regulerbart (ser slik ut på bildet), men ikke mer å gå på, så er også det en indikasjon på problem, tenker jeg...

 

Ja, den er justerbar så vidt jeg kan skjønne, men det virker ikke som den er feiljustert. Den er tight of fin og følger hendelsen godt. Jeg har ikke sjans å dra den ut av "forover" og "bakover" mens den står i gir. Med det at den er nyoverhalt i baktankene virker det veldig usannsynlig når den hopper ut kun ved tung motstand og høyt gasspådrag. 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

HELVETE:

24841291_2021-09-0119_31_43-Foto-GoogleFoto.jpg.965dccd3d00f4fe0fe7a3b2be4b97e95.jpg

 

Trodde det skulle være en relativt smal sak å få ut giret, men jaggu tok jeg feil.. 

Planen var å få inspisert skiftemekanismen på giret, men nå står jeg helt fast, og erstatningsdeler til denne motoren virker det ikke som eksisterer lengre. 

 

Dette er jo en Suzuki DT75, og iht. bruksanvisning og verkstedmanualen er det feil girhus på denne motoren. Delene 30-32 finnes ikke på girhuset mitt, som dere ser. Jeg er 100% sikker på at det er riktig mtp. modellnummeret som står på motoren. 

1287492564_2021-09-0119_36_38-SuzukiOutboardWorkshopServiceManual-AllMotorsbyglsense-issuu.jpg.da304dff7e9586a1de1902618b0f93a9.jpg

 

Jaja. Det ble en liten utblåsing.. kom meg aldri skikkelig i gang med båtsesongen, og er nå i praksis uten motor. Selger påsto alt var på stell og at motoren gikk som ei kule. Makan til løgn. Hurra.

 

 

Link to post

Som nevnt lenger oppe i tråden….. vulkingen i propellen….. Jeg har opplevd det samme tidligere. Jobbet mye med å finjustere skiftemekanismen, men fant etter mye arbeid at det var vulkingen i propellen som slapp.

Mellom inner-«boss» og selve propellen er det en gummihylse og disse delene er vulket sammen. Hvis denne forbindelsen svikter vil du oppleve det du beskriver. På høy belastning (høyt turtall) slipper forbindelsen og det vil oppleves som at giret «hopper ut». Når turtallet reduseres virker som at giret kobler inn igjen.

Anbefaler at du prøver en ny propell før du demonterer undervannshuset/giret….

Link to post
Ruby skrev 5 minutter siden:

Som nevnt lenger oppe i tråden….. vulkingen i propellen….. Jeg har opplevd det samme tidligere. Jobbet mye med å finjustere skiftemekanismen, men fant etter mye arbeid at det var vulkingen i propellen som slapp.

Mellom inner-«boss» og selve propellen er det en gummihylse og disse delene er vulket sammen. Hvis denne forbindelsen svikter vil du oppleve det du beskriver. På høy belastning (høyt turtall) slipper forbindelsen og det vil oppleves som at giret «hopper ut». Når turtallet reduseres virker som at giret kobler inn igjen.

Anbefaler at du prøver en ny propell før du demonterer undervannshuset/giret….

 

Interessant, det skal jeg sjekke ut før jeg nettop ødela propellerhuset og fortsatt ikke har fått det ut. Kan ikke huske å ha sett noe gummi inni propellen, men det er vel ikke umulig, og propellen må byttes uansett. :giggle: Båt er jammen ikke billig når man kjøper noe som tydligvis ALDRI har blitt vedlikeholdt på noen måte.

Fant heldigvis alt jeg (tror jeg) trenger på ebay og megazip til den nette sum av 5000 + mva.

 

Men alle undersøkelser så langt peker ganske tydelig på clutch-dog (girvelgeren i girkassa). Nr. 17 på tegningene over.

Link to post

Dette kan bli et spenennde prosjekt.

Propellhuset sitter fullstendig fast, men jeg har i det minste klart å få tak i en erstatning.

Nytt propellhus: 4.000,-

Ny clutch dog: 3000,-

Nye skruer og deler: 1000,-

Ny propell: 2000,-

- Og med det, er alle julegaver strøket fra handlelista i år.. :clap:

 

Noen som sitter med gode forslag til hvordan jeg kan klare å trekke ut propeller shaft housing? Ytterste delen av denne er fullstendig ødelagt.

Det virker på delediagrammet som at det ikke er en god idé å bruke akslingen til å få alt ut? Eller kan jeg bruke den for å trekke alt ut av girhuset?

image.png.6e5327b3f7f78a095e4ce54ac096b958.png

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...