Mastiff
Jeg har ingen erfaring med AGM-batterier, men så mange anbefalinger av det på nettet til elektriske påhengser. Så jeg fikk kjøpt et til min far, som har en knøtt liten trebåt med en Minn Kota 55-motor og en CTek-lader. Men spenningen faller som en stein, det går under 12V etter ganske lite bruk, ifølge ham. Det kan vel ikke være riktig? Er det noe ved AGM-batteirier som jeg ikke vet? Jeg har søkt og lest på Google, men jeg ser ikke noe som går direkte på dette, det handler stort sett om utladning over lang tid med mindre strømstyrke. Ifølge nettsiden til Minn Kota trekker den maksimalt 50 ampere, og det burde vel tilsi at med maksimal påkjenning skal den spise batteriet på rundt to timer. Eller hva? Kanskje jeg bør paralellkoble to batterier til denne motoren for at han skal få litt kjøretid på den? Kan jeg da bruke to ulike batterier, som det 110 ampere Biltema-batteriet som fulgte med, og Victron-batteriet, eller må de være like?
Edit: Ved nærmere ettertanke er det kanskje bedre å bruke en batteriskillebryter på dem? For da påvirker de jo ikke hverandre.