Jump to content

Edit History

Vestkystseiler

Vestkystseiler

Kapasiteten på 110 Ah gjelder ved en utladning på 5% av batteriets kapasitet (C/20=, dvs 5.5A. Dersom du har større belastning, vil du ikke greie å utnytte batteriets nominelle kapasitet før spenningen går under 10.5V (utladet batteri). Dersom du belaster et 110Ah AGM batteri med 50A, vil det ha en reell kapasitet på ca 70-80 Ah. Prøv å google "Peukert".

Noe som gjør forholdet enda verre, er at blybatterier, hertunder AGM, helst ikke skal utlades mer enn 50%. Dvs at du kanskje kan kjøre 40-50 min på full guffe før spenningen blir for lav.

 

Du bør absolutt parallelkoble batteriene, da reduseres den negative effekten av Peukert-koeffisienten. Men du må sjekke at ikke laderen din har for høy floatspenning dersom batteriene står tilkoblet lader hele tiden, det kan ta livet av AGM-batteriet. 

 

Vestkystseiler

Vestkystseiler

Kapasiteten på 110 Ah gjelder ved en utladning på 5% av batteriets kapasitet (C/20=, dvs 5.5A. Dersom du har større belastning, vil du ikke greie å utnytte batteriets nominelle kapasitet før spenningen går under 10.5V (utladet batteri). Dersom du belaster et 110Ah AGM batteri med 50A, vil det ha en reell kapasitet på ca 50Ah. Prøv å google "Peukert".

Noe som gjør forholdet enda verre, er at blybatterier, hertunder AGM, helst ikke skal utlades mer enn 50%. Dvs at du kanskje kan kjøre 20 min på full guffe før spenningen blir for lav.

 

Du bør absolutt parallelkoble batteriene, da reduseres den negative effekten av Peukert-koeffisienten. Men du må sjekke at ikke laderen din har for høy floatspenning dersom batteriene står tilkoblet lader hele tiden, det kan ta livet av AGM-batteriet. 

 

Vestkystseiler

Vestkystseiler

Kapasiteten på 110 Ah gjelder ved en utladning på 5% av batteriets kapasitet (C/20=, dvs 5.5A. Dersom du har større belastning, vil du ikke greie å utnytte batteriets nominelle kapasitet før spenningen går under 10.5V (utladet batteri). Dersom du belaster et 110Ah AGM batteri med 50A, vil det ha en reell kapasitet på ca 50Ah. Prøv å google "Peukert".

Noe som gjør forhldet enda verre, er at blybatterier, hertunder AGM, helst ikke skal utlades mer enn 50%. Dvs at du kanskje kan kjøre 20 min på full guffe før spenningen blir for lav.

 

Du bør absolutt parallelkoble batteriene, da reduseres den negative effekten av Peukert-koeffisienten. Men du må sjekke at ikke laderen din har for høy floatspenning dersom batteriene står tilkoblet lader hele tiden, det kan ta livet av AGM-batteriet. 

 

×
×
  • Create New...