
Lars Hansen
Optimist1 skrev for 8 timer siden:Så det var ikke sprekk i belgen, men selve koppen fra motoren du fester belgen i? Var sprekken helt inn til lageret slik at dette fikk større klaring og dermed lekkasje? Fikk du ikke vann i motor? Hvis dette lageret ikke er tett så går det jo rett inn på drivaksel på motor trodde jeg, men lekkasjen var kanskje på utsiden av lageret slik at det ikke kom inn i selve motor.. Jeg pleier å smøre godt med fett rundt dette lageret før jeg tar på drevet i tilfelle belgen skulle lekke, men det hjelper vel lite hvis man får sprekk…
Sprekken var i det du kaller koppen ja, men ikke helt inn til lageret.
Problemet var flere år hvor jeg ikke klarte å få belgen tett, men vannet kom jo "bakveien" inn i belgen.
Vannet kom inn i motorrommet da lagrene i transomen begynte å lekke. Vannet kommer ikke inn i selve motoren, men havner i svinghjulskåpa for å deretter å renne ut i motorrommet.
Det er ikke akseltappen til motoren du ser på utsiden av transomen, transomen har en egen kort aksel.
Starteren tok kvelden da, etter en god saltvannsdusj...