Ask Startet 23.Juli.2021 Del på Facebook Startet 23.Juli.2021 Hei. Biltema sel spylepumper, og skriv at pumpene "ikke er laget for kontinuerlig drift". Kva meiner dei med det? Einkvan med erfaring med å køyra slike pumper i 3-4 timar om gangen? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.Juli.2021 Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Nå har ikke du sti til produktet. Mulig det er hva vi kaller ‘deck wash’ , sjøvannspumpe for vasking/ spyling..? I så fall er det en ikke kritisk pumpe, og brukes maks 30 minutter. Om den skal brukes som kontinuerlig kjølepumpe er den kanskje ikke egnet. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.Juli.2021 Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 De eneste spylepumpene jeg finner hos Biltema er pumper for vindusspyling. De skal jo ikke gå lenge. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2021 Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Biltema 25-9357 og andre kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Hei Linken kom diverre ikkje med i mitt første innlegg. Her er link til pumpa: https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/vannpumper/impellerpumpe-2000020512 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 "Kontinuerlig" er jo litt upresist. Pumpa skal gå 3-4 timar i slengen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 23.Juli.2021 Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Vil tro at problemet gjelder at den elektriske motoren går varm ved for lang tids bruk. Den er rett og slett ikke konstruert for kontinuerlig drift. Hadde den hatt kjøleribber og/eller vifte i enden så hadde det hjulpet. Jeg har selv en membran-pumpe til ferskvannsystemet om bord. Den fungerer helt griet ved normal bruk, men hver gang jeg skal tømme hele vanntanken så stopper den etter ca. 15 minutter på en innebygget automatisk termisk sikring. Så står den stille noen minutter før den igjen slår inn. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fantino Svart 23.Juli.2021 Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 Jeg har 3-4 stk av denne typen i båten (toalett, ferskvann, gråvann, mm). Pga talentløs skipper og litt flaky trykkbryter på den ene har i alle fall to av de gått 3-4 timer mot stengt ventil. De ble gode og varme, men ikke mer enn at jeg lett kunne holde hånda på. Har fønket upåklagelig i mange år etterpå. Ser at disse også er merket ‘not for continous duty/only for intermittent duty’. Men dette er ikke impellerpumper, de er vel en slags membranpumper med en roterende plunger. Dog er det nå bare en innkapslet motor som roterer da. Biltemapumpa er impeller og har adskillig lavere maxtrykk, dvs lavere effekt på motor. Skulle ikke forundre meg om de klarte den foreslåtte jobben fint, men jeg ville jo ikke akkurat satt den på kritisk utstyr. Om det er sirkulasjon av fiskebrønnen eller annet gøy så er det en annen sak. @Ask Kva slags moro er det denne pumpa skal hjelpe deg med? 😇 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Hei Takk for svar. Det er gutungane som fiskar leppefisk, og som må ha kontinuerlig pumping av vatn oppi fiskekaret. Pumpa er av impellertypen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 (redigert) Da ville jeg gått for det. Antar da at pumpa vil ha et ganske lett liv da det neppe er så stort trykkfall i de rørene, dermed vil den også gå mindre varm. Bare å kjøre en 24-timers ‘endurance’ test på den det? Uten at det er veldig sammenlignbart så kjøpte jeg en 125W nedsenkbar pumpe på Biltema og kjørte den 3 mnd i et strekk (som DIY boblehavn fimbulvinteren 2009/10). Slengte den i boden etterpå og avskrev den. Plukket frem igjen mange år etterpå og fønket like fint. Ganske imponerende egentlig. Redigert 24.Juli.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Har denne impeller pumpa fra biltema i båten, har fungert utmerket i 2år på sjøvann, hadde samme i forrige båten, den var i bruk lengre å vet den fremdeles er i bruk, det er ikke byttet impeller i noen av de enda, men de har ikke gått konstant, har vel kjørt de 1tim sammenhengende, burde vel da for lenge siden nådd maks varme mtp motorn...uansett holdbare å enkle pumper, ser de/identisk pumpe er å få med annet merkenavn til flere ganger prisen, de blir vel levert fra samme produsent til flere leverandører. Koster jo ikke mer enn att en kan ha en reserve i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Pumpa liknar på Jabsco. Impellar frå BT passa på Jabsco di pumpa, men Jabsco har ikkje passusen om at pumpa ikkje er laga for kontinuerleg drift. Om pumpa takkar for seg på feil tidspunkt dauar fisken i karet. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Bruk lensepumper, disse impellerpumpene bråker noe sykt. Lensepumpene monteres under vann utenfor båten med slange til brønnen. Ha en eller to i reserve og de kan byttes raskt. Et bøyd rør ca15 mm monteres i akterenden på båten så har du vannsirkulasjon når det kjøres fort. Monteres med åpning mot fartsretningen. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Står at disse er for fiskekum (?) https://www.maritim.no/seaflo-fiskekumspumpe-350gph-12v Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ask Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Pumpa liknar på Jabsco. Impellar frå BT passa på Jabsco di pumpa, men Jabsco har ikkje passusen om at pumpa ikkje er laga for kontinuerleg drift. Om pumpa takkar for seg på feil tidspunkt dauar fisken i karet. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Sønn min hadde slik impellerpumpe i båten når han drev med leppefisk. Det var ikke lenge impellerpumpa virka. Den var kjøpt på Biltema. Etterpå ble det bare lensepumper. Det kan bli dyrt å være foruten pumpe. Det er ofte et stort antall fisk som skal ha friskt vann. Det enkle er ofte………. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.