Jump to content

Biltema impellerpumpe - "ikke laget for kontinuerlig drift"

Ask

Recommended Posts

Vil tro at problemet gjelder at den elektriske motoren går varm ved for lang tids bruk. Den er rett og slett ikke konstruert for kontinuerlig drift. Hadde den hatt kjøleribber og/eller vifte i enden så hadde det hjulpet.

Jeg har selv en membran-pumpe til ferskvannsystemet om bord. Den fungerer helt griet ved normal bruk, men hver gang jeg skal tømme hele vanntanken så stopper den etter ca. 15 minutter på en innebygget automatisk termisk sikring. Så står den stille noen minutter før den igjen slår inn.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har 3-4 stk av denne typen i båten (toalett, ferskvann, gråvann, mm). Pga talentløs skipper og litt flaky trykkbryter på den ene har i alle fall to av de gått 3-4 timer mot stengt ventil. De ble gode og varme, men ikke mer enn at jeg lett kunne holde hånda på. Har fønket upåklagelig i mange år etterpå. Ser at disse også er merket ‘not for continous duty/only for intermittent duty’. Men dette er ikke impellerpumper, de er vel en slags membranpumper med en roterende plunger. Dog er det nå bare en innkapslet motor som roterer da. Biltemapumpa er impeller og har adskillig lavere maxtrykk, dvs lavere effekt på motor. Skulle ikke forundre meg om de klarte den foreslåtte jobben fint, men jeg ville jo ikke akkurat satt den på kritisk utstyr. Om det er sirkulasjon av fiskebrønnen eller annet gøy så er det en annen sak.

@Ask Kva slags moro er det denne pumpa skal hjelpe deg med? 😇

1D698491-DB60-4664-B63B-268078A59BB8.jpeg

Da ville jeg gått for det. Antar da at pumpa vil ha et ganske lett liv da det neppe er så stort trykkfall i de rørene, dermed vil den også gå mindre varm. Bare å kjøre en 24-timers ‘endurance’ test på den det?

Uten at det er veldig sammenlignbart så kjøpte jeg en 125W nedsenkbar pumpe på Biltema og kjørte den 3 mnd i et strekk (som DIY boblehavn fimbulvinteren 2009/10). Slengte den i boden etterpå og avskrev den. Plukket frem igjen mange år etterpå og fønket like fint. Ganske imponerende egentlig.

Redigert av Fantino (see edit history)

Har denne impeller pumpa fra biltema i båten, har fungert utmerket i 2år på sjøvann, hadde samme i forrige båten, den var i bruk lengre å vet den fremdeles er i bruk, det er ikke byttet impeller i noen av de enda, men de har ikke gått konstant, har vel kjørt de 1tim sammenhengende, burde vel da for lenge siden nådd maks varme mtp motorn...uansett holdbare å enkle pumper, ser de/identisk pumpe er å få med annet merkenavn til flere ganger prisen, de blir vel levert fra samme produsent til flere leverandører.

Koster jo ikke mer enn att en kan ha en reserve i båten.

Bruk lensepumper, disse impellerpumpene bråker noe sykt. Lensepumpene monteres under vann utenfor båten med slange til brønnen. Ha en eller to i reserve og de kan byttes raskt. Et bøyd rør ca15 mm monteres i akterenden på båten så har du vannsirkulasjon når det kjøres fort. Monteres med åpning mot fartsretningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...