Jump to content

Edit History

Midtpinne

Midtpinne

Jeg er usikker på hva en daumann gir. Hva er det man vil oppnå?

Vi har brukt blytau et par år nå da vi var uten ankervinsj en periode. Nå har vi fikset ankervinsj og er over på kjetting igjen. Vi brukte aldri daumann når vi lå med blytau og jeg kan ikke si at jeg noen gang tenkte at nå ville det vært fint med en daumann. Den sterkeste vinden vi lå ankret opp med på blytau var 12 m/s og da var det strekt rett som en snor. Det var fortsatt ikke krappe rykk i det. Vi hadde ute 50m, båten er 35 fot og 7 tonn.

Kanskje daumann har noe for seg dersom man bruker tau som flyter, men du trenger ikke dauman dersom du har et relativt bra anker. Noe man ikke hadde i tiden man lagde teorier om hvorfor man trenger daumann.

Midtpinne

Midtpinne

Jeg er usikker på hva en daumann gir. Hva er det man vil oppnå?

Vi har brukt blytau et par år nå da vi var uten ankervinsj en periode. Nå har vi fikset ankervinsj og er over på kjetting igjen. Vi brukte aldri daumann når vi lå med blytau og jeg kan ikke si at jeg noen gang tenkte at nå ville det vært fint med en daumann. Den sterkeste vinden vi lå ankret opp med på blytau var 12 m/s og da var det strekt rett som en snor. Det var fortsatt ikke krappe rykk i det. Vi hadde ute 50m, båten er 35 fot og 7 tonn.

Kanskje daumann har noe for seg dersom man bruker tau som flyter, men du treger ikke dauman dersom du har et relativt bra anker. Noe man ikke hadde i tiden man lagde teorier om hvorfor man trenger daumann.

• Create New...