Midtpinne
Trådstarter legger ut blytau, jeg tenker det er daumann nok.
Siden vi er tilbake på kjetting igjen kommer jeg nok ikke til å prøve og sette en dauman, og siden vi har 50 meter blytau som erstatning for kjettingen er det nok ikke heller noe jeg kommer til å gjøre dersom vi havner tilbake på det. Jeg har en daumann liggende i kjettingluka, der ligger den godt som ekstra vekt i baugen.
Før vi fikk Rocna lå vi med en slags fluke, skulle nesten tro den var hjemmelagd. Jeg tror jeg prøvde å finne merke på den uten hell. En dag skal jeg tusle over på låven og se bedre etter. Den var heldigvis blytung og jeg følte ofte at vi lå på ei litt avansert moring.
Her i vår var jeg ute på tur og hadde ankret opp med 15 KG Rocna og blytau. Ingen ankervinsj så det var å få tauet på vinsjen på masta og jekke manuelt. Men fytti rakkern hvor tungt det var, jeg måtte pause et par ganger. Jeg brukte til og med foten fordi det var så tungt.
Under en av pausene ser jeg at båten beveger seg litt mye, i sirkel faktisk. Det var i alle en bra test av ankeret å prøve og dra det opp mens motoren stod på sakte fart framover. Stoltheten og ryggen min derimot fikk seg en knekk.
Jeg fikk satt gearet i fri og plutselig var det mye lettere å dra opp.
Mens jeg kortet inn taulengen og båten gikk to runder rundt ankeret holdt Rocnaen hele tiden. Det løsnet ikke før tauet stod rett opp. Jeg har det til og med på film. 20 minutter med idioti, men som likevel er ganske interessant.