Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

A, B og D er kraftvektorer - vektorene som virker på anker og baug, samt gravitasjonskraften fra daumann.  På punktet midt på ankertauet virker altså motkreftene -A, -B, samt kraften D fra daumann.  Dersom daumann står helt stille i vannet (noe man selvfølgelig forutsetter i et forenklet scenario) vil totalkrafta være 0, altså D-A-B = 0, og da følger A = D-B.

Vi kan splitte opp i horisontale (Ax, Dx, Bx) og vertikale (Ay, Dy og By) krefter, samt snu på ting slik at alle verdiene er positive.  Dx=0, daumannen gir ingen vertikale krefter.  Det følger at Ay = By - Dy.  Som nevnt over, slik jeg tolker det, betyr det at tauet faktisk aldri kan bli helt stramt - og det synes jeg er merkelig, det strider mot mine erfaringer.

Det er ganske så mange år siden jeg gikk på skole og senere universitet og ble klok, mine ferdigheter i matematikk og mekanikk har ikke fått særlig mye trening i de siste årene.

tobixen

tobixen

A, B og D er kraftvektorer - vektorene som virker på anker og baug, samt gravitasjonskraften fra daumann.  På punktet midt på ankertauet virker altså motkreftene -A, -B, samt kraften D fra daumann.  Dersom daumann står helt stille i vannet (noe man selvfølgelig forutsetter i et forenklet scenario) vil totalkrafta være 0, altså D-A-B = 0, og da følger A = D-B.

Vi kan splitte opp i horisontale (Ax, Dx, Bx) og vertikale (Ay, Dy og By) krefter, samt normalisere det slik at alle verdiene er positive.  Dx=0, daumannen gir ingen vertikale krefter.  Det følger at Ay = By - Dy.  Som nevnt over, slik jeg tolker det, betyr det at tauet faktisk aldri kan bli helt stramt - og det synes jeg er merkelig, det strider mot mine erfaringer.

Det er ganske så mange år siden jeg gikk på skole og senere universitet og ble klok, mine ferdigheter i matematikk og mekanikk har ikke fått særlig mye trening i de siste årene.

• Create New...