Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Det skal ikke så mye kraft til 'på tvers' av ankertauet for å gi store krefter i enden av ankertauet.

 

Ved stram line-prinsippet, som @Komodo helt riktig påpeker aldri skal være helt rett, vil uansett en daumann være med å fjære av tauet, slik at ikke alle bevegelser fra båten, gir rykk i ankeret.

 

Jeg er utelukkende kaffedregger, og bruker daumann på ankertauet akter (ikke blytau).

Når jeg ligger på svai, og fester ankeret forut har jeg til gode å henge på daumann, men ville gjort dette om jeg skulle overnatte.

 

Som over: Daumann (10 kg paraplydregg), i tynn flaggline, og karabinkrok på ankertauet. Senkes ned etter oppankring / fortøyning. 5 kg Bruce, 2m kjetting (8mm). 2T båt. Brødgassvinsj; Dvs alt manuelt kun med menneskekroppen som eksellent og hittil feilfri bidragsyter for setting og heving av anker. :smiley::flag:

Havarita

Havarita

Det skal ikke så mye kraft til 'på tvers' av ankertauet for å gi store krefter i enden av ankertauet.

 

Ved stram line-prinsippet, som @Komodo helt riktig påpeker aldri skal være helt rett, vil uansett en daumann være med å fjære av tauet, slik at ikke alle bevegelser fra båten, gir rykk i ankeret.

 

Jeg er utelukkende kaffedregger, og bruker daumann på ankertauet akter (ikke blytau).

Når jeg ligger på svai, og fester ankeret forut har jeg til gode å henge på daumann, men ville gjort dette om jeg skulle overnatte.

 

Som over: Daumann (10 kg paraplydregg), i tynn flaggline, og karabinkrok på ankertauet. Senkes ned etter oppankring / fortøyning. 5 kg Bruce, 2m kjetting (8mm). Brødgassvinsj; Dvs alt manuelt kun med menneskekroppen som eksellent bidragsyter  :smiley::flag:



×
×
  • Create New...