
tobixen
Potensiell energi er Ep=m*g*h, og bevegelsesenergi er E=m*v^2/2
I dette tilfellet vil daumannen være i stand til å ta opp energien D*g*dausynk (hvor D fortsatt er oppgitt i kg).
Dersom båten har en fart i retning vekk fra ankeret, og denne farta bidrar med en bevegelsesenergi høyere enn D*g*dausynk, så må tauet ta støyten, og vi vil kunne få et rykk. (Med kjetting eller helt inelstisk tau vil vi kunne få et kraftig rykk).
Oppgaven her blir da, for hvert enkelt scenario, å finne maks fart båten kan ha i retning vekk fra ankeret uten at det vil medføre et kraftig rykk. Det blir avhengig av båtens masse (vekt) - mb. Min båt er (eller rettere sagt, ble oppgitt av selger til å være) på mb = 13 tonn.
D*g*dausynk = mb*rykkfart^2/2
rykkfart^2 = 2*D*g*dausynk/mb
rykkfart = sqrt(2*D*g*dausynk/mb)
[m/s] = sqrt(2*[kg]*[m/s**2]*[m]/[kg]
For å få det til knop, må det ganges med 1.94 knop/(m/s)
Når et 10 kg lodd er festet midt på ankertauet og ligger på bunnen på ti meters dybde og båten veier 13 tonn, så er rykkfarten på 0.53 knop.
Jeg vet jeg kan få adskillig større fart enn dét når jeg ligger for anker med bare tau, men den farta er normalt på ankertauet (sidelengs svaiing) og således ikke relevant.