tobixen
On 8/3/2021 at 8:12 PM, Stradivarius said:For at daumannen skal kunne skape slakk i tauet, må den forårsake krefter som er store nok til å flytte båten mot vinden. Men i så fall er daumannen også i stand til å ta opp igjen de kreftene som vinden forårsaker. Så daumannen vil kunne skape litt ekstra slakk, men i så fall vil den også kunne dempe ut den ekstra slakken.
Jeg vil igjen peke på at det ikke er unormalt å oppleve rykking når man ligger for kjetting. Den beste forklaringen jeg har på det er at kjettingens vekt forårsaker ekstra slakk, kraften fra kjettingvekten er nok til å forflytte båten i retning mot ankeret i de periodene det blåser mindre, men ikke tilstrekkelig til å forhindre at kjettingen blir "skikkelig stram" når det kommer en vindkule slik at båten settes i bevegelse vekk fra ankeret. Eneste måte å beskytte seg på er å enten koble på et tau med en gummidemper, eller legge ut tilstrekkelig med kjettingvekt ifht vindstyrke til at kjettingen ikke blir stram. (Med skikkelig tung kjetting fungerte det siste som oftest for min del den gang jeg hadde kjetting, bortsett fra de gangene kjettingen satte seg fast i skrot på havbunnen eller de gangene man ankret opp med relativt lite kjetting på grunt vann).
Jeg kan ikke på noen måte tro at det er mindre demping (i form av at energien omformes til varme eller på andre måter forlater systemet) i en kjetting enn i en daumann.
Med tau (med eller uten daumann) opplever man ikke tilsvarende rykking, men det skyldes ikke at "daumannen demper ut den ekstra slakken", det skyldes at tauet i seg selv er elastisk og demper ut når den blir tilstrekkelig stram. Tror jeg.