Ronald
Jeg har satt inn "ny" (brukt) motor i snekka mi i våres, yanmar 4jh3-te. Pga manglende ferie og andre aktiviteter har jeg kommet i gang med bruken først nå. Motoren ble kjøpt privat av båtmekaniker (jobber i anerkjent firma), og han gjorde full service på motoren, inkl. inspeksjon og trykktest av kjølevannssystemet. Han hadde selv kjøpt motoren brukt, men aldri montert den i båt slik opprinnelig plan visstnok var. Han sa han kjente (til?) tidligere eier, og at han også hadde vært med på prøvetur før motoren ble demontert. Ingen kjente feil. Motoren ble startet og kjørt på pall før jeg betalte og tok den med. Dette var tidlig på sommeren i fjor.
Jeg har hatt fire-fem korte turer, og i alle tilfeller fylles det opp mer og mer vann i ekspansjonstanken. Lengste tur var ca 1 time, og da måtte jeg tre ganger underveis tømme ekspansjonstanken for å unngå at det renner over. Hvis jeg starter med tom ekspansjonstank så går det ca 30 minutter før tanken er full ved turtall på ca 2.500. Motoren kjøler forøvrig helt fint, og ingen temp.alarm blir utløst. I alle fall ikke så lenge det er vann igjen i systemet, og det sørger jeg for ved å fylle tilbake på varmeveksler ved endt tur. Det har gått greit så langt pga. relativt korte turer.
Jeg har undersøkt mye, og prøvd mye. Jeg er mer og mer sikker på at overtrykk i ferksvannskretsen er årsaken. Når motor kjøres, og jeg har lokket på ekspansjonstanken fjernet, så bobler det jevnt og trutt der - se vedlagte bilde, men det vises enda bedre om dere klikker på videolinken jeg har lastet opp på youtube. Når trykklokket er montert på plass så oppstår overtrykk, og jevnlig slippes trykke og en slump vann ut til ekspansjonstanken. Jeg antar at det til slutt blir bortimot tomt, eller i alle fall alt for lite vann, dersom jeg bare kjører på og lar det renne over.
Hva tror dere? Jeg har håpet at problemet skyldes luftlommer i ferskvannskretsen, og har derfor luftet ved å kjøre motoren uten trykklokket (på varmeveksler) montert. Bildet og videoen er begge tatt etter ca 25 minutters kjøring og bobling på ca 1500 omdreininger ved brygga. Altså ingenting som tyder på at boblingen blir redusert over tid. Jeg synes det lukter mer og mer i retning av en toppakningslekkasje hvor lekkasjen skjer inn mot ferskvannskretsen. Andre forslag? Jeg er ganske oppgitt her nå etter å ha brukt hver eneste helg i tre måneder i vår til demontering, ombygging, og montering av motoren i båten.
Klikk her for å se videoen - merk at dett er filmet etter 25 min, og det har sett slik ut hele tiden fra start:
Noen tørre fakta som kan være greit å ha i mente før evt. forslag:
- Motor kjøler altså bra, ingenting som tyder på at overtrykket/bobler skyldes koking eller for varmt vann.
- Boblene ser ut til å komme ganske snart etter oppstart også av kald motor, altså (også) før normal driftstemperatur er oppnådd.
- Det lukter ikke eksos av kjølevannet. Det er heller ikke oljefilm å se.
- Motoroljen er like lys og fin, ingen spor etter vann. Ei heller ved påfyllingslokk.
- Vann forsvinner ikke, og øker heller ikke, om jeg ser "systemet" under ett. Dersom jeg kjører til ekspansjonstanken er nesten full, og lar det stå til dagen etter, for så å fylle tilbake, så er jeg på samme nivå som før. Ingenting som tilsier lekkasje i varmeveksler, altså. Den er forøvrig også trykktestet av selger, iflg han selv.
- Jeg har byttet trykklokk til varmeveksler, kjøpt helt nytt originalt fra Yanmar.
- Motor er 2005 modell med ca 2.100 timer.