Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Velkommen til baatplassen.no!

 

Når dere skal velge første båt så er bruksmønsteret dere ser for dere viktig.

 

Ønsker dere å ligge bare i gjestehavner, eller ønsker dere å legge til blant holmer og skjær og utforske litt?

 

Spiller vedlikeholdsbudsjett inn, ønsker dere å gjøre vedlikehold selv eller sette det bort?

 

Sover ungene godt sammen i samme seng, eller gjør de hverandre urolige så de bør ha separate senger eller kabiner?

 

Ønsker dere å ha mulighet til å ha sex uten å måtte vokte hvert steg mtp om barna våkner? 

 

Sistnevnte spørsmål har jeg aldri hørt blitt nevnt når jeg snakker med folk, men for oss er det blitt et argument som har blitt viktigere og viktigere når ungene har blitt større. Har for tiden en unge i barnehage, en i barneskole og en i ungdomsskole.

 

--

 

Mine sterkt subjektive råd:

 

Hekkaggregat, ubeskyttet fast aksling eller aksling med kjøl?

 

Den type båt du nevner er helplanere som oftest har hekkaggregat. Avhengig av deres foretrukne bruksmønster så vil jeg gjøre obs på at dem kanskje ikke vil tjene dere best. Det er en drøm når hekkaggregatet/ drevet fungerer. Men det er lett å sette det ut av spill. Nabobåsen har aggregat. Han har hatt en del trøbbel. Alt fra å bytte kostbare deler til å krølle propellene ved landkjenning, på et sted han er kjent. Han har kjørt påhengsmotor de siste 10-15 årene, og ikke opplevd nærheten av trøbbel som med aggregat nå på 2. året.

 

Det er lett å få tau eller ålegress i propellen, og da bør båter med drev på land for å sjekke simringer sier mange. 

 

Jeg har av overnevnte grunner valgt aksling med kjøl. En halvplaner. Den går ikke så fort og økonomisk, men er forutsigbar, kan gli over andres ankertau uten å få det i propellen og tåler en del landkjenning. 

 

I år slapp en fortøyningskile kl 5 på natten, og fordi jeg hadde glemt å sjekke værmeldingen fordi det var en aldeles nydelig natt, så hadde jeg ikke lagt ut forsterkning. Resultatet var at båten ble liggende å slå mot et skjær med bakenden til jeg våknet. Med drev hadde jeg muligens trengt ny propell. Med kjøl kunne jeg starte og bruke båten med en gang. Har dykket under og finner ingen skader. (Jeg har byttet duoprop på en båt pga tilsvarende hendelse men litt andre omstendigheter.)

 

Men jeg må leve med høyere driftskostnader og lavere fart. Til gjengjeld våger jeg meg inn på grunner på ukjente steder, er ikke redd for andres ankertau etc. 

 

Om jeg kunne valgt ville jeg hatt drev når jeg cruiser over havstrekk, og aksling med kjøl inne blant holmer. 

 

Samtidig er jeg bortskjemt med å bo rett i Sørlandsskjærgården, så mesteparten av tiden trenger vi ikke gå fort.

 

Dette var ment som et innspill i hovedretning. Aksling eller drev?

 

--

 

Kabinløsning: 

Nå sover våre tre barn i samme kabin, men ikke samme seng. Men nå ønsker vi egentlig en endring, og hadde vi hatt økonomi til det hadde vi byttet båt. 

 

Min anbefaling er at dersom budsjett tillater og ungenes "kjemi" er slik at de gjerne vil ha litt alenetid, det ville jeg valgt en båt med en kabin per barn. Dvs "delvis kabin". Vi skulle gjerne hatt to stikkabiner samt en køye i front. Da kunne hvert barn hatt sin lille personlige "sfære" å trekke se tilbake til, fått litt mer ro på sovingen, og hatt mer mulighet for privattid.

 

Barna ville da forstyrret hverandre mindre når de vil lese, våkner tidlig, er urolige på kvelden etc.

 

Spesielt merker vi det på 14-åringen at det hadde vært bra med egen stikk kabin.

 

Dere kjenner jo deres barn best så det kan være at dette ikke betyr noe for dem.

 

--

God egentid => sex ?

 

Helger og ferier blir ennå bedre med god sex, og vi har funnet ut at det ideelle for oss er at vi har vårt tilholdssted i egen kabin. Så vi valgte båt med god akterkabin. 

 

Der har vi dobbeltseng og kan være uforstyrret. Spesielt fordi ungene er i forkabinen og der er det toalett også. Så ungene har ingenting de egentlig skal gjøre akter, og jeg kan ikke huske å ha blitt forstyrret av dem noen gang. Hverken i søvn eller sex. 

 

Dette var grunnen til at vi valgte båt med akterkabin og forkabin slik vi gjorde.  Nevner det fordi jeg sjeldent har hørt folk nevne dette. 

 

--

Konkrete båtmodeller:

 

Jeg slår av overnevnte grunner et slag for halvplanere som er godt motoriserte. 

 

Scand Atlantic 32

Scand Baltic 29

Concorde 9000

Master 820

Inter 9000

Nord West 900

Etc 

 

Mange av disse er over 20 år, men flere av dem har nyere motor og gir. 

 

Selv har jeg en båt som nå er i sitt 41. år. Båten er i god stand. Motoren er byttet. Koster halvparten av deres budsjett. Og jeg har sett flere eldre båter til salgs med ganske nye motorer og drev som ser bra ut.

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Velkommen til baatplassen.no!

 

Når dere skal velge første båt så er bruksmønsteret dere ser for dere viktig.

 

Ønsker dere å ligge bare i gjestehavner, eller ønsker dere å legge til blant holmer og skjær og utforske litt?

 

Spiller vedlikeholdsbudsjett inn, ønsker dere å gjøre vedlikehold selv eller sette det bort?

 

Sover ungene godt sammen i samme seng, eller gjør de hverandre urolige så de bør ha separate senger eller kabiner?

 

Ønsker dere å ha mulighet til å ha sex uten å måtte vokte hvert steg mtp om barna våkner? 

 

Sistnevnte spørsmål har jeg aldri hørt blitt nevnt når jeg snakker med folk, men for oss er det blitt et argument som har blitt viktigere og viktigere når ungene har blitt større. Har for tiden en unge i barnehage, en i barneskole og en i ungdomsskole.

 

--

 

Mine sterkt subjektive råd:

 

Hekkaggregat, ubeskyttet fast aksling eller aksling med kjøl?

 

Den type båt du nevner er helplanere som oftest har hekkaggregat. Avhengig av deres foretrukne bruksmønster så vil jeg gjøre obs på at dem kanskje ikke vil tjene dere best. Det er en drøm når hekkaggregatet/ drevet fungerer. Men det er lett å sette det ut av spill. Nabobåsen har aggregat. Han har hatt en del trøbbel. Alt fra å bytte kostbare deler til å krølle propellene ved landkjenning, på et sted han er kjent. Han har kjørt påhengsmotor de siste 10-15 årene, og ikke opplevd nærheten av trøbbel som med aggregat nå på 2. året.

 

Det er lett å få tau eller ålegress i propellen, og da bør båter med drev på land for å sjekke simringer sier mange. 

 

Jeg har av overnevnte grunner valgt aksling med kjøl. En halvplaner. Den går ikke så fort og økonomisk, men er forutsigbar, kan gli over andres ankertau uten å få det i propellen og tåler en del landkjenning. 

 

I år slapp en fortøyningskile kl 5 på natten, og fordi jeg hadde glemt å sjekke værmeldingen fordi det var en aldeles nydelig natt, så hadde jeg ikke lagt ut forsterkning. Resultatet var at båten ble liggende å slå mot et skjær med bakenden til jeg våknet. Med drev hadde jeg muligens trengt ny propell. Med kjøl kunne jeg starte og bruke båten med en gang. Har dykket under og finner ingen skader. (Jeg har byttet duoprop på en båt pga tilsvarende hendelse men litt andre omstendigheter.)

 

Men jeg må leve med høyere driftskostnader og lavere fart. Til gjengjeld våger jeg meg inn på grunner på ukjente steder, er ikke redd for andres ankertau etc. 

 

Om jeg kunne valgt ville jeg hatt drev når jeg cruiser over havstrekk, og aksling med kjøl inne blant holmer. 

 

Samtidig er jeg bortskjemt med å bo rett i Sørlandsskjærgården, så mesteparten av tiden trenger vi ikke gå fort.

 

Dette var ment som et innspill i hovedretning. Aksling eller drev?

 

--

 

Kabinløsning: 

Nå sover våre tre barn i samme kabin, men ikke samme seng. Men nå ønsker vi egentlig en endring, og hadde vi hatt økonomi til det hadde vi byttet båt. 

 

Min anbefaling er at dersom budsjett tillater og ungenes "kjemi" er slik at de gjerne vil ha litt alenetid, det ville jeg valgt en båt med en kabin per barn. Dvs "delvis kabin". Vi skulle gjerne hatt to stikkabiner samt en køye i front. Da kunne hvert barn hatt sin lille personlige "sfære" å trekke se tilbake til, fått litt mer ro på sovingen, og hatt mer mulighet for privattid.

 

Barna ville da forstyrret hverandre mindre når de vil lese, våkner tidlig, er urolige på kvelden etc.

 

Spesielt merker vi det på 14-åringen at det hadde vært bra med egen stikk kabin.

 

Dere kjenner jo deres barn best så det kan være at dette ikke betyr noe for dem.

 

--

God egentid => sex ?

 

Helger og ferier blir ennå bedre med god sex, og vi har funnet ut at det ideelle for oss er at vi har vårt tilholdssted i egen kabin. Så vi valgte båt med god akterkabin. 

 

Der har vi dobbeltseng og kan være uforstyrret. Spesielt fordi ungene er i forkabinen og der er det toalett også. Så ungene har ingenting de egentlig skal gjøre akter, og jeg kan ikke huske å ha blitt forstyrret av dem noen gang. Hverken i søvn eller sex. 

 

Dette var grunnen til at vi valgte båt med akterkabin og forkabin slik vi gjorde.  Nevner det fordi jeg sjeldent har hørt folk nevne dette. 

 

--

Konkrete båtmodeller:

 

Jeg slår av overnevnte grunner et slag for halvplanere som er godt motoriserte. 

 

Scand Atlantic 32

Scand Baltic 29

Concorde 9000

Master 820

Inter 9000

Etc 

 

Mange av disse er over 20 år, men flere av dem har nyere motor og gir. 

 

Selv har jeg en båt som nå er i sitt 41. år. Båten er i god stand. Motoren er byttet. Koster halvparten av deres budsjett. Og jeg har sett flere eldre båter til salgs med ganske nye motorer og drev som ser bra ut.



×
×
  • Create New...