Jump to content

Mercury Optimax 225hk - kutter over 2200 rpm


BigDog

Recommended Posts

Jeg har en god gammel Optimax 225 hk. I dag så cruiset vi  ved ca 4000 rpm så begynte den plutselig å hoste/kutte.. Ned på tomgang gikk den som normalt. Forsøkte mange ganger å øke turtallet, men så snart jeg kommer over ca 2200 rpm begynte den å kutte/hoste..

 

Jeg tenkte umiddelbart at det var et varmgang/impeller problem, men selv etter ganske lang kjøring på 1500 rpm skjer samme hosting. Kan det være tett fuel-filter?

 

Eller er det andre sannsynlige årsaker? Den har nok totakt-olje av god kvalitet og pluggene ble skiftet for 2 år siden. Håper noen har gode råd.

 

:-) 

Redigert av BigDog (see edit history)
Link to post

Å ruse en bensinmotor i fri gir ingen svar iom man får fullt turtall lenge før man har full gass. Hadde en optimax en gang som først tidvis så heile tida ikkje ville opp i turtall. Heilt kraftløs, humpet å stod i om en prøvde gass på, gikk heilt fint på lavt turtall. Etter fleire mnd  på verksted kor det mest ble skrevet timer med gaffel og bytting av noen sensorer og var like langt og blei og selge for skrappris. Aldri meir mercury. Pga latterlig inkompetent merkeverksted.

Link to post

Disse har en dagtank til olje også på babord side av motor mener jeg. Regner med at den er full? hatt noe issue med tett filter eller lekk oljetank som medførte at motor ikke klarte å bygge overtrykk i oljetanken. Hvis sensor i dagtanken ikke fungerer og den er tom kan du få større problemer.

 

Mange som også heller litt olje i bensinen på disse. fks. 1% som en forsikring hvis oljesystemet av en eller annen grunn feiler

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Cerberus skrev On 26.7.2021 at 11.27:

Å ruse en bensinmotor i fri gir ingen svar iom man får fullt turtall lenge før man har full gass. Hadde en optimax en gang som først tidvis så heile tida ikkje ville opp i turtall. Heilt kraftløs, humpet å stod i om en prøvde gass på, gikk heilt fint på lavt turtall. Etter fleire mnd  på verksted kor det mest ble skrevet timer med gaffel og bytting av noen sensorer og var like langt og blei og selge for skrappris. Aldri meir mercury. Pga latterlig inkompetent merkeverksted.

 

Mercury har slutta med 2-takt så nå kan du prøve dem igjen. Mye bra fra den kanten. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Cerberus skrev for 13 timer siden:

Ja men verkstedet er det samme..

 

Da er det greit hvis man gjør seg uavhengig av verkstedet :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...