BigDog Startet 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2021 (redigert) Jeg har en god gammel Optimax 225 hk. I dag så cruiset vi ved ca 4000 rpm så begynte den plutselig å hoste/kutte.. Ned på tomgang gikk den som normalt. Forsøkte mange ganger å øke turtallet, men så snart jeg kommer over ca 2200 rpm begynte den å kutte/hoste.. Jeg tenkte umiddelbart at det var et varmgang/impeller problem, men selv etter ganske lang kjøring på 1500 rpm skjer samme hosting. Kan det være tett fuel-filter? Eller er det andre sannsynlige årsaker? Den har nok totakt-olje av god kvalitet og pluggene ble skiftet for 2 år siden. Håper noen har gode råd. :-) Redigert 24.Juli.2021 av BigDog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Begynn med det enkleste først. Bensinfilter, pumpeblære, slanger.. Dette må være iorden før videre feilsøking. Får du noen alarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Glad båteier Svart 24.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2021 Kan være vann i bensinen. Har du vannutskiller filter? Ta det av og tøm det på en flaske for å kontrollere. Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Ingen alarmer. Skiftet filter, ikke noe vann i utskiller/filter. Ser ikke noe skader eller knekk på slanger. Samme symptom nå etter filterbytte. Forsøkte å ruse motor uten å sette i gir, og da kommer turtallet.. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Å ruse en bensinmotor i fri gir ingen svar iom man får fullt turtall lenge før man har full gass. Hadde en optimax en gang som først tidvis så heile tida ikkje ville opp i turtall. Heilt kraftløs, humpet å stod i om en prøvde gass på, gikk heilt fint på lavt turtall. Etter fleire mnd på verksted kor det mest ble skrevet timer med gaffel og bytting av noen sensorer og var like langt og blei og selge for skrappris. Aldri meir mercury. Pga latterlig inkompetent merkeverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 (redigert) Disse har en dagtank til olje også på babord side av motor mener jeg. Regner med at den er full? hatt noe issue med tett filter eller lekk oljetank som medførte at motor ikke klarte å bygge overtrykk i oljetanken. Hvis sensor i dagtanken ikke fungerer og den er tom kan du få større problemer. Mange som også heller litt olje i bensinen på disse. fks. 1% som en forsikring hvis oljesystemet av en eller annen grunn feiler Redigert 26.Juli.2021 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Dagtank med god totaktsolje er full, så det virker som den får den oljen den skal.. Lurer på om det kan være manglende lufttilførsel? Sitter det et bensinfilter inne i motoren også, montert i Vapour Separator, eller er det bare på modeller som ikke har eksternt filter/vannutskiller? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Er internt bensinfilter. Bør også sjekke VTS for vann og grums. Deretter bør bensin og lufttrykk sjekkes på høytrykk siden Sitér dette innlegget Link to post
BigDog Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Da er problemet lokalisert og løst. Det viste seg å være akselerator-pumpen som var gåen og trengte utskifting. Fikk hjelp av en kompetent og villig mekaniker som både lokaliserte og utbedret for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Men det var "synd", jeg som hadde tenkt og si det var vrak og at du burde selge den til meg for 10 000kr :P Fra spøk til revolver, det er bra det ordna seg, frustrerende med trøbbel midt i sesongen :) Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Aks pumpe på Mercury DFI Optimax. Hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Cerberus skrev On 26.7.2021 at 11.27: Å ruse en bensinmotor i fri gir ingen svar iom man får fullt turtall lenge før man har full gass. Hadde en optimax en gang som først tidvis så heile tida ikkje ville opp i turtall. Heilt kraftløs, humpet å stod i om en prøvde gass på, gikk heilt fint på lavt turtall. Etter fleire mnd på verksted kor det mest ble skrevet timer med gaffel og bytting av noen sensorer og var like langt og blei og selge for skrappris. Aldri meir mercury. Pga latterlig inkompetent merkeverksted. Mercury har slutta med 2-takt så nå kan du prøve dem igjen. Mye bra fra den kanten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjordland Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Optima har ikke akselerasjonspumpe, heller ikke EFI vil eg tro. Det er 3 bensinpumpe på den da, en mekanisk/vakuumoperert, og 2 elektriske, var det en av dem? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Teerex skrev for 6 timer siden: Mercury har slutta med 2-takt så nå kan du prøve dem igjen. Mye bra fra den kanten. Ja men verkstedet er det samme.. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 (redigert) hmmmm. Det er ikke kompressoren det er snakk om? Når du sier motoren har nok olje så mener du at den har nok quicksilver DFI 2-takt? Får motoren vanlig 2-taktsolje så er den det første som ryker. Redigert 28.Juli.2021 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2021 Cerberus skrev for 13 timer siden: Ja men verkstedet er det samme.. Da er det greit hvis man gjør seg uavhengig av verkstedet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.